דף הבית / קבלה ומדע / חושבים מדע / "חכמת ישראל בערך חכמת חיצוניים" – תקציר

"חכמת ישראל בערך חכמת חיצוניים" – תקציר

thumbs_bs_100_wp.jpg

אמת המידה להערכת מדע: ערכו של מדע לא נקבע לפי דיוק וידע, אלא לפי התועלת שהוא מביא.

חשיבותה של חכמת הקבלה: חכמת הקבלה עוסקת בהשגת השגחת הכוח העליון, מקרבת את האדם אל הכוח העליון, נסמכת על הכוח העליון, ולכן חשיבותה עבור האדם היא בעלת הערך הגבוה ביותר. היות שחכמת הקבלה עוסקת בנושא הקיום הנצחי, הרי שחכמה זו עצמה, גם היא נצחית.

הסיבה למספרם המצומצם של מדענים מקובלים: בקבלה, התלמיד חייב קודם להכיר את השפה האלטרואיסטית (תכונה) של העולם העליון, השפה בה כתובה כל חכמת הקבלה.

ההשגה: בהתאם למידת המאמצים, בדומה לכל מדע – אך כאן המאמצים אינם שכליים, אלא נפשיים.

שפת המדע: נקבעת על ידי החוקרים שעמדו בראשית המדע ויצרו אותה. השפה מיועדת להיות חוליה מקשרת, המקרבת בין מהות המדע לבין אלה הלומדים אותו. ביכולתה לתמצת את המידע לנוסחאות, ובאמצעותן לספק הסברים עמוקים יותר.

נציגי המדע: אינם מייחסים ערך רב להנאות הגשמיות, אלא לידע, הבנה והשגה. אבל אין הם יכולים להימנע מאחת ההנאות הגשמיות היותר גדולות – הכרה מהחברה.

נציגי חכמת הקבלה: חכמת הקבלה דורשת מחוקריה בנוסף לוויתור על החיים הגשמיים, לוותר גם כן על קבלת הכרה מהחברה. כל עוד חשוב לאדם לקבל הכרה מהחברה, הוא אינו מוכן להשגת חכמת הקבלה בכלל.

הסתרת חכמת הקבלה: המקובלים מעולם לא שאפו לפרסם ולהציג את חכמת הקבלה באופן שיתקבל על דעת החברה, משום שהאדם מגיע ללימוד חכמת הקבלה רק תחת לחץ הקול הפנימי שלו ("הנקודה שבלב"). רק אז הוא מוכן להפחית מערכם של רצונות הגוף, של הנאות חומריות, ושל הרצון לקבל הכרה מהחברה.

זאת הסיבה לכך, שבעבר המדענים המקובלים לא חשפו בקרב חוגים חברתיים רחבים את שיטת ההתפתחות המדעית של חכמת הקבלה. הם טענו, שיש לגלות את חכמת הייחוד עם הכוח העליון, רק לאלה שיבינו ויקבלו אותה בצורה נכונה. כי אם לא כן, גילוי מהות חכמת הקבלה יגזול מהחברה את יכולתה להתענג מהנאות הגוף, מעושר, משלטון ומכבוד.

ולכן, בעוד האנושות מצדה אינה חשה צורך לוותר על אותן הנאות המהוות את פסגת הסיפוק עבורה, ולזכות בתמורה בקשר עם הכוח העליון, אסור לשלול מהחברה את האפשרות להתענג, משום שעל ידי השאיפה לתענוגים והרדיפה אחריהם, אנשים גדלים ומתפתחים עד שמתחילים לשאוף אל העליון. ובימינו מתגלים בחברה סימני אכזבה מכל ההנאות שפורטו לעיל, ויש בה נכונות פנימית לקשר עם הכוח העליון. לכן חכמת הקבלה מתגלה ומגלה את מהותה ואת מטרותיה בחוגים רחבים בחברה.

לקריאת מאמרו השלם של בעל הסולם, חכמת ישראל בערך חכמת חיצוניים

לצפייה בשיעורים על מאמר זה: 5.7.07, 8.7.07, 9.7.07

One comment

  1. שיעור בוקר, שמעתי קנב. כי השוחד יעור עיני חכמים

    שמעתי כ"ד טבת תש"ח בש"ה

    "כי השוחד יעור עיני חכמים", בזמן שהאדם מתחיל לבוא לבקר את העבודה ותנאיה, אזי הוא בא ליד סיכוים שאין באפשרות לקבל את העבודה, מב' טעמים: א) שהשכר העבודה אינה בטוחה במאה אחוז, שהוא לא רואה את מי שכבר קיבל תשלום. וכשבא לבקר את האנשים שנתנו את שכמם לסבול את עול העבודה, ולא רואה אם הם כבר קיבלו שכר חלף עבודתם, ואם הוא שואל לעצמו למה הם לא קיבלו, אז אם עלה בידו לתרץ תירוץ הכי נעלה, הוא מסיבת שהם לא מילוי את תנאי העבודה בשלימות. ומי שממלא את הסדרים בשלימות הוא מקבל שכרו משלם. ואז נולד שאלה ה-ב) יודע שהוא יהיה יותר מסוגל לתנאי העבודה מחבירו, שיעלה בידו להסתגל לכל תנאיה, לכן היוצא מזה שהוא במאה אחוז בטוח, שאין מי שיעלה בקורת עליו על מה שהוא משתמט, אלא הוא צודק במאה אחוז. ואם כן שואלת השאלה מי שמתחיל בעבודה, בטח שהוא עבר על כל החשבונות ויחד עם זה קבל עליו העבודה, ואיך תירץ לעצמו כל התירוצים. והענין הוא, כדי לראות את האמת צריכים לראות בעינים פקוחות, ולולי זה חושבים רק שרואים עם מי היה הצדק, או עם הצדיק או עם העולם. ובאמת לא רואים את הצדק, ובכדי שיהיה לו עינים פקוחות, צריכים להזהר מהשוחד, "כי השוחד יעור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים".

    ועיקר השוחד הוא הרצון לקבל, אם כן אין לו עצה אחרת, אלא מקודם צריכים לקבל את העבודה בכל תנאיה בלי שום השכלות, אלא בבחינת אמונה למעלה מהדעת, ואח"כ כשיהיה כבר נקי מבחינת הרצון לקבל, ואז כשיעשה בקורות, אז יש לו תקוה שיוכל לראות את האמיתיות שבדבר. ולכן מי שהוא רק מסתכל בערובות, בטח שלא יכול לשאול שום דבר, יען שאמת הצדק אתו, ותמיד הוא ינצח בהויכוח, מטעם שלא יוכל לראות את האמת.

    http://files.kab.co.il/video/heb_o_rav_rb-shamati-152

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest