דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חכמת הקבלה היא שילוב של ליריקה ופרגמאטיקה

חכמת הקבלה היא שילוב של ליריקה ופרגמאטיקה

חכמת הקבלה היא המדע הכי לירי ועם זאת, הכי פרגמאטי. יש אנשים שמרגישים הכול ויש כאלה שמעבירים את הרֵגשות לפונקציות, משוואות מתמטיות, קשרים ופעולות גומלין.

המתמטיקה למשל מתארת את כל פעולות הגומלין האפשריות בטבע, בכל הרמות, בכל המצבים אבל היא מביעה אותם בקשרים הדדיים מסוימים באמצעות נוסחאות. אנחנו לא מבינים את הנוסחאות האלה ולא יודעים מה עומד מאחוריהן. אם היינו יודעים, הן היו חיות מבחינתנו. אותו הדבר מתרחש גם בחכמת הקבלה. היא מסבירה לנו את פעולות הגומלין ואת סוגי הקשרים האפשריים של העולם הרוחני שאותו אנחנו לא מרגישים. אם כך, אם איננו מרגישים את העולם הרוחני לשם מה ללמוד את חכמת הקבלה? כדי לקרב את עצמנו לעולם הזה. באופן כזה, פרגמאטיות וליריקה, פיזיקה וליריקה, מתמטיקה ורגשות, מקושרים הדדית ביניהם. כמו שבאלגברה הטבע מתואר על ידי סימנים מתמטיים, כך גם בחכמת הקבלה, הרֵגשות  מובעים על ידי סכמות שונות, שילובים וסימנים של אותיות.

בספר "תלמוד עשר הספירות" בצורתו המקורית יש משפטים מורכבים מאוד, אבל כולם מדברים רק על האופן שבו אנו תופסים את העולם העליון. אין בהם דבר מלבד תיאור של העולם העליון על ידי אדם שמגלה אותו לעצמו. חכמת הקבלה איננה מיסטיקה ולא דת, אלא היא מתארת את מה שהאדם מגלה ברגשות שלו בצורה כל כך ברורה שהוא יכול לדרג את הרגשות האלה, לשקול ולמדוד אותם בצורה נכונה, לתאר את היחסים ביניהם. הוא למעשה נכנס לשכבה הבסיסית ביותר של הבריאה שבה קיימים רק שני כוחות: קבלה והשפעה.

כוח ההשפעה/האהבה זהו כוח הבורא שבונה מעליו את תכונת הנברא, תכונת הקבלה. שני הכוחות משפיעים זה על זה. כאשר הנברא מתחיל להתפתח הוא משפיע על הבורא, והבורא בהתאם לתוכנית שלו מפתח את הנברא. כל זה מתרחש בדינאמיקה שמתבטאת בנוסחאות ושרטוטים. זו חכמת הקבלה, כלומר הפיזיקה של העולם העליון, כולל המתמטיקה, הגיאומטריה והליריקה שלו.

מפני שאלה דברים שאותם אנו תופסים, מרגישים ומעבירים זה לזה באופן רגשי, רצוי שמאחורי הרגשות הללו יעמדו ניסוחים והגדרות רציניות. זו הסיבה שבעולם שלנו אי אפשר להתייחס לפסיכולוגיה ולפסיכיאטריה כאל מדעים, ואילו בעולם הרוחני אנו יכולים לתאר באופן מדויק את הרֵגשות שלנו, לדרגם, לחזור עליהם, לחזור אליהם ולהעביר אותם לאחרים. כל אחד יוצר אותם בתוכו ובאופן כזה, הם הופכים להיות מדע אמיתי.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 4.11.2018

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest