דף הבית / המשבר ופתרונו / חכמת החיבור בעידן של בדלנות

חכמת החיבור בעידן של בדלנות

בחיים הרגילים אנחנו בדרך כלל מסתירים את האגו שלנו. אם אני לחלוטין תלוי באויב שלי, האגו שלי מתחיל להיעלם, השנאה מתפוגגת. אין לאן לברוח ואני מתחיל לחפש כיצד לאהוב אותו ולגרום לו לאהוב אותי. אינסטינקט ההישרדות מתחיל לעבוד. ואני לא מסוגל לשנוא מישהו שהחיים שלי תלויים בו – הדבר היקר ביותר שיש לי.

אך במקרה שלנו, אנחנו לא נצליח. השנאה תתגלה בנו יותר ויותר, ותנועות ספרטיסטיות תתגברנה בעולם. ככל שהעולם שלנו יתגלה כשלם וקשור בצורה הדדית, כך תתחזק בו מגמה הפוכה.

כל אחד ישאף להתבדל, ובסופו של דבר אנחנו נגיע לאותו המצב כמו בעת העתיקה, כאשר כל עיר, כל מחוז, הפכו למדינה נפרדת. כל העולם יתחלק לממלכות כאלה.

מצד אחד, האגו גדל ומרגיש את הגבולות שלו, את תחומי השליטה שלו בצורה יותר ויותר מדויקת, ובכך מפריד את עצמו מהאחרים. כתוצאה מכך, בעולם שחיים בו שבעה מיליארדי אנשים ייווצרו עשרות אלפי מדינות שלא מסוגלות להסתדר אחת עם השנייה.

אפילו אנשים בודדים כבר אינם מסוגלים להסתדר ביניהם. פעם משפחות היו גרות בחדר אחד: הורים, ילדים, נכדים. והיום, שני אנשים לא יכולים לחיות באותה הדירה בשלום. זה נקרא שנאה.

באותה המידה שבה מתגלה התלות ההדדית שלנו, כך מתגלים הבדלנות והפירוד – הרצון לשבור את התלות הזאת, להיפרד, להתרחק. שתי המגמות הללו לא ייעלמו, אלא יתפתחו בחברה האנושית יותר ויותר, ואין פתרון לזה! שתיהן יגדלו עד השמיים ולא תהיה שום אפשרות לפתור את הסכסוך הזה.

אמנות החיבור נקראת חכמת הקבלה. בסופו של דבר, היחסים בין כולם – ילדים, מבוגרים, בבית ספר, בעבודה, ביחסים בינלאומיים, בתוך החברה – יגיעו למצב כזה, שאנחנו לא נהיה מסוגלים לדבר אחד עם השני ונזדקק לחכמת החיבור!

חכמה זו תהיה נחוצה כדי פשוט לסדר את היחסים הרגילים בעבודה, בבית הספר, במשפחה, בכל החיים. אז האנשים יזדקקו לחכמה הזאת, מפני שהשנאה, הדחייה, חוסר היכולת לדבר אחד עם השני, להסתכל על האחרים, יגיעו לכאלה מימדים איומים שהאנשים לא יוכלו לגשר על הפער הזה.

לא ניתן יהיה להתגבר על חוסר הרצון לראות ולהרגיש את האחרים. האדם יחפש בדידות, כדי שאף אחד לא יהיה בקרבתו. הוא לא ירצה להתקרב לאף אחד. אבל מצד שני, הוא יצטרך לעשות את זה: לשבת בכיתה בבית הספר, באוניברסיטה, להיות בקשר עם האחרים.

בימינו בן אדם אחד לא יכול לעשות שום דבר, אפילו מדענים מבצעים מחקרים בקבוצות גדולות. שלא לדבר על מקום עבודה כלשהו – בכל מקום אנחנו נצטרך להתחבר לצוותים. אבל האדם יאבד את היכולת לשתף פעולה אפילו עם אחד כמוהו, עד כדי כך תגדל השנאה.

לכן חכמת החיבור תהיה מבוקשת מאוד. כל העולם יזדקק לה.

צריך להבין שכל העולמות הרוחניים: חמישה עולמות, עולם אין סוף, כל סולם המדרגות וה"פרצופים" מתגלים בנו בקשר "לא טבעי" בין בני אדם. בהתאם לטבע, מתגלות בנו שנאה ותלות הדדית. אבל אם אנחנו מסדרים את הקשר בין הקטבים המנוגדים הללו – השנאה והתלות, אם אנחנו מתקשרים עם האחרים מעל השכל שלנו, מעל הרצון וכל החשבונות שלנו, שם אנחנו מגלים את היחסים החדשים ואת העולם החדש.

עכשיו אנחנו מרגישים את העולם הזה בחמשת החושים שלנו, כלומר, בחמישה סוגים של קשר אגואיסטי בינינו, רואים את הכול באגו שלנו, כלומר, בכל מצב מחפשים את ההזדמנות להיות בטוחים וליהנות. ובזכות חכמת החיבור, חכמת הקבלה, אנחנו נגיע ליחסים חדשים מעל היחסים האגואיסטיים, יחסים של "ואהבת לרעך כמוך", ונתחיל לגלות בתוך הקשר בינינו את חמשת החושים הנוספים: כתר, חכמה, בינה, זעיר אנפין ומלכות.

ובתוכם אנחנו נגלה תופעות שנקראות "עולמות רוחניים", עד להשגת החיבור השלם שנקרא "עולם אין סוף". העולם הרוחני מתגלה בקשר בינינו, במדרגות היחסים שלנו: מניתוק גמור עד הדביקות השלמה – זה הסולם של המדרגות הרוחניות.

במידה שאני משתדל מעל האגו והשנאה שלי לפתח אהבה, כך אני מגלה את המדרגות של העולמות הרוחניים. לכן לא צריך לחפש את העולם הרוחני במרחבים אחרים כלשהם, בספרים, בפעולות מכאניות בידיים וברגליים. הכול תלוי רק בעבודה שבלב: עד כמה בהרגשה שלי אני יכול להתחבר עם האחרים מעל הדחייה, השנאה, בלי לרצות למחוק או להשמיד אותה.

הרי, הכול נבנה דווקא מעל השנאה, כמו שכתוב: "על כל פשעים תכסה אהבה". כך באהבה שנבנית מעל השנאה, אני אגלה עולם חדש שנקרא העולם של בני האדם. הרי, בתוכו כולנו מתחברים לאחד ומקבלים את צורת האדם (דומה לבורא).

מתוך ההכנה לשיעור, 25.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
כולנו משפחה אחת
לחיות לפי חוקים אחרים
נכנסים לעידן חדש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest