דף הבית / חינוך, ילדים / חינוך נכון

חינוך נכון

laitman_2009-02_3475_70.jpg מתוך שיעור הקבלה יומי 2.4.09

לשיעור מלא: audio.gifאודיו | video.gifוידיאו

שאלה: כשאנחנו מחנכים את ילדינו אנחנו מסבירים להם, שכדאי לאהוב את החברים, שיתנהגו יפה לזולת וכן הלאה. באיזה שלב הם מבינים למה?

תשובה: הם אינם מבינים את הסיבה. ילד אינו יכול להבין מסר כל כך מופשט.

מהניסיון עם הילדים שלנו כולנו רואים, שאפשר לומר להם אין ספור פעמים, שצריך לאהוב את החברים שלהם, והם אכן יעמדו ויקשיבו, אבל לאחר שנתרחק מהם, הם שוב ירביצו זה לזה. זאת אומרת, שזהו איננו החינוך הנכון!

"לחנך" נקרא, קודם כל, להרגיש את הכלי של הילד, את הרצון שלו, באיזה מצב הוא נמצא, ומה הוא כן מסוגל לשמוע. ובינתיים, הילדים אפילו לא מתחילים לשמוע את המסר, כי כולם "שומעים" רק לדבר אחד, איך להכות ולשלוט על כולם. ככתוב: "יצר האדם רע מנעוריו".
אבל האם אנחנו, שאיננו ילדים, מקשיבים למסר של הגדולים? גם אנחנו איננו שומעים אותו. החכמים הגדולים מסבירים לנו, ואנחנו בדומה לילדים, עומדים ומחכים עד שאפשר יהיה לקבל את מה שאנחנו רוצים, הגדולים שידברו, אבל בינתיים שיתנו לנו את מבוקשנו..

אז איך אפשר בכל זאת לקבל חינוך נכון? בעל הסולם מסביר זאת במאמר "אהבת ה' ואהבת הבריות". הוא ממליץ לנו להשתמש בחברה בצורה כזאת, שתיבנה בה מערכת חינוך המבוססת על היראָה מפני העונש, ועל היראָה שלא לקבל את השכר הנכון.

השכר והעונש מקדמים את האדם בהדרגה, עד שירכוש חוכמה. שאז גם השכר וגם העונש ישתנו בעיניו משכר ועונש שמקבל הכלי, שדואג רק לטובת עצמו, מה שנקרא "על מנת לקבל", לשכר ועונש של הכלי שדואג לטובת הכלל, מה שנקרא "על מנת להשפיע". את המערכת הזאת של שכר ועונש צריך לבנות בעזרת דוגמאות ומשחקים. ואז להפעיל בה גם את הילדים הקטנים וגם את "הילדים הגדולים", היינו, את ה"ילדים שהזקינו".

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/drOpr

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest