חינוך האדם

מתוך שיעור מס' 3 בכנס "קבלה לעם" במצוקי דרגות

העיקרון של חינוך האדם נשאר ללא שינוי. נאמר: "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין", ולכן צריך תחילה לגלות את הרע ואחר כך לתקן אותו. זו העבודה שלנו, זהו התהליך שעלינו לעבור. אנחנו מתקדמים מדור לדור, ובכל דור מופיעים אנשים שחושבים שהם יודעים כיצד לחנך את הילדים ואת החברה.

במאה ה-17 וה-18 הומצאה העיתונות, ואחריה נוספו אמצעי תקשורת המוניים אחרים, כגון: הרדיו, הטלוויזיה והאינטרנט. היום מתברר שאלו כלים הרסניים שהופכים את החברה שלנו למפוצלת, מבולבלת וחסרת אונים. איננו יודעים מה לעשות, והילדים שלנו כלל אינם רוצים חינוך, אפילו לא בצורתו הקודמת, ובמקום זאת יוצרים לעצמם חלופות באינטרנט. בצורה כזאת, ככל שהזמן יחלוף, הכול יתפורר.

אז מה הפיתרון? – מערכת החינוך צריכה לעצב מהאדם אדם, שדומה לבורא, ואילו בחינוך הנוכחי אנו מקבלים משהו הפוך. חינוך פירושו לגדל אדם, להעלות את כולנו לדרגה הרוחנית, וחובה עלינו לחנך בצורה הזאת גם את עצמנו וגם את הדור הבא. המקובלים מסבירים לנו שהחינוך בא לידי ביטוי רק באמצעות הסביבה הנכונה, ולכן, כשאנחנו ניגשים לחנך בהתאם לעצות המקובלים, עלינו לארגן לעצמנו סביבה, כלומר קבוצה, מורה וספרים. המורה הוא מי שמכוון אותך למטרה ודואג שתמיד תהיה מכוון אליה. הסביבה מורכבת מאנשים כמוך שמוכנים ללכת יד ביד מתוך השתוקקות למטרה. כל הגורמים הללו ביחד מרכיבים את הסביבה הגדולה שבונה את כל אחד.

במאמר "החרות" מסביר בעל הסולם שהאדם צריך "למכור" את עצמו לסביבה, "לשלם" לחברים שישפיעו עליו. הכוונה היא לשלם במאמצים, בביטול עצמי, כדי שהחברים ירוממו בעיניו את המטרה יותר ויותר. אמנם הדברים הללו של בעל הסולם נוגעים ליחסי האדם עם הסביבה, אך הם גם שייכים לחינוך. האדם אינו מסוגל לחנך את עצמו. ככל שהוא מקטין את עצמו בפני הסביבה הנכונה, כך הוא נספג ברוח שלה. דווקא דרך הקבוצה הוא מקבל את המאור המחזיר למוטב. כך האדם מתקדם עד שמגיע להשתוות עם הבורא. לאחר שעבר פעולות רבות, הוא מגלה בהדרגה עד כמה שהוא הפוך לבורא, ויחד עם זאת הוא מגלה את הצורך להידמות לו. כתוצאה מכך, האדם עובר נפילות ועליות, ובאמצעות הפעולות ה"קיצוניות" הללו הוא משתווה לבורא.

למעשה, זהו העיסוק העיקרי שלנו. אנחנו צריכים להיות המדריכים של עצמנו, ובנוסף, לארגן את כל הקבוצה להפצה בישראל ובעולם על מנת להיות "אור לגויים", כלומר, להראות להם כיצד ניתן למשוך את המאור המחזיר למוטב דרך הסביבה. כך כל אחד יגיע לדרגת האדם. לפי תכנית הטבע אנחנו יכולים להתקדם למצב הזה בדרך תורה או בדרך ייסורים. "תורה" היא הוראה, וכל שיטת החינוך כלולה בתוכה. לכן, כפי שנאמר בה, עלינו להיות "ממלכת כוהנים", כלומר מחנכים, מורי העם.

מתוך שיעור מס' 3 בכנס מצוקי דרגות, 25.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הרבה שיטות, מעט תועלת
זכות יוצרים בלעדית
למסור לעולם את שיטת החינוך

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/ECdNt

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest