דף הבית / חינוך, ילדים / חיים חדשים 215 – יחסים בין אחים, חלק ב'

חיים חדשים 215 – יחסים בין אחים, חלק ב'

ממה נובעת הקנאה והתחרות בין אחים וכיצד נלמדם באמצעות משחק וסדנאות להשתמש בתכונות אלו ליצירת יחסים בהם מתקיים סיפוק אישי לצד נתינה הדדית? (שיחה עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, אורן לוי וניצה מזוז)

תוכנית הטלוויזיה "חיים חדשים" בנושא "הורות ומשפחה: יחסים בין אחים", חלק ב'.

לצפייה/האזנה: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

להורדת התוכנית: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

תקציר השיחה:

אסור להרוס אף תכונה! רק ללמוד איך להשתמש בה נכון.

  • קנאה בין אחים היא טבעית. ההורים צריכים לתת הרגשה שאוהבים כל אחד כפי שהוא.
  • ילד משחק ואחיו חוטף את הצעצוע. מה עושים?
  • אין לך עניין במשחק הזה עצמו, אלא אתה רוצה להרגיש אותה הנאה שהוא חש עתה.
  • אז קח משחק אחר, כנס לתוכו, ותיהנה גם כן. זה מקנה לילד גישה נכונה לחיים.
  • אין לי מה להסתכל על הישגים של אחרים ולקנא בהם, עליי לממש את עצמי.

נסה לחשוב, ממה תוכל ליהנות באופן שאחרים לא יבואו להפריע לך?

  • תרגיל: תאמר לראשון בשקט שיוותר לשני, ונראה כמה זמן הוא ישחק בזה. אחר כך ערכו דיון.
  • מגיל ארבע יכולים כבר להבין את עניין הקנאה, מבדילים בין רגש לשכל.
  • הבהרה: על מה שקורה בין האחים, אפשר לדבר בגלוי. על תכונות אישיות, רק בעקיפין.
  • קנאה מקדמת: אני מקנא בזה שהצלחת לממש עצמך, ומקבל דחף לממש את עצמי.
  • אתה נמשך לא אל המשחק המסוים שבו משחק אחיך, אלא אל השמחה שהוא מביא לו.

כל הזמן ההורה צריך לבטא בקול רם מה הניתוח שלו למה שהוא רואה סביבו בעולם.

  • המטרה היא לפתח בילד חוש ביקורת ויכולת בירור.
  • בינתיים "נצלם" את מה שאנו רואים, וננתח. בהמשך נלמד אותו ש"כל הפוסל במומו פוסל".

תחרות חיובית בין אחים: תחרות של עזרה ותמיכה הדדית.

  • יושבים יחד, ואבא אומר: סליחה רגע, אני הולך לראות אם אימא צריכה עזרה במטבח.
  • לבנות משחקים שבהם מרוויח מי שמוותר. מזה לומדים שתחרות יכולה להיות גם בוויתור.
  • דיון: במה תחרות כזו עדיפה על תחרות רגילה?
  • משחק: קושרים עיניים לשניים. המשימה לעבור יחד בסלון בלי להיתקל בכלום.
  • חושבים שבתחרות עם אחרים הילד מתפתח. זו טעות, כי הוא לא מפתח את ייחודיותו.
  • נחנך ילדים לעזרה והשלמה הדדית, ואז לא יימשכו להתחרות זה בזה, להיבדל זה מזה.

לחנך משמע לתת לילד מערכת מלאכותית של התנהגות שתבנה בו טבע שני.

  • אפשר לתגמל את הילדים על מאמצים לחיבור ולהתחשבות. תגמול כללי, לכולם.
  • הילד כפסיכולוג לעצמו: מבקר את דחפיו הטבעיים מהצד, ובונה מעליהם את האדם שבו.

תוכניות קודמות בנושא "הורות ומשפחה":
חיים חדשים 214 – יחסים בין אחים, חלק א'
חיים חדשים 212 – התרחבות המשפחה
חיים חדשים 211 – תקופות מעבר במשפחה

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/A4sO3

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest