דף הבית / חינוך, ילדים / חיים חדשים 208 – הצבת גבולות, חלק א'

חיים חדשים 208 – הצבת גבולות, חלק א'

איך נכון להציב גבולות לילדים, כיצד יוכלו לקבל על עצמם מרצון את ההגבלות ומה מקומם של העונשים? (הרב ד"ר מיכאל לייטמן בשיחה עם אורן לוי וניצה מזוז)

תוכנית הטלוויזיה "חיים חדשים" בנושא "הורות ומשפחה: הצבת גבולות", חלק א'.

לצפייה/האזנה: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

להורדת התוכנית: | MP3 אודיו | MP4 וידאו |

תקציר השיחה:

השאיפה היא להביא את הילד למצב שיקבל את הגבול מתוך הבנה עצמית.

  • הכי טוב זה שהסביבה תחייב את הילד לשמור את הגבול, רצוי שזה לא יבוא מההורה. יש למצוא מקורות השפעה שיהיו מכובדים בעיני הילד, ואז בקלות ישמור מה שהם יאמרו לו, אח גדול, חבר, מישהו שגדול ממנו במקצת והוא מכבד. כי מבוגרים עבורו הם כמו ריהוט.
  • כהורה, אני חייב לדאוג לילד לסביבה טובה, אחרת שום גבול לא יחזיק מעמד כי תכל'ס, הגורם הכי חזק שמשפיע על התנהגות הילד הם חבריו.
  • כיום לא דואגים לילדים לסביבה טובה, אחר כך מתפלאים שהם פורצים כל גבול. זו נטייה טבעית לפרוץ גבולות. רק אם אדם מרגיש חלק מהחברה, הוא רוצה לשמור חוקיה.

גבולות חברתיים, גבולות פיזיים – הכול עובד לפי אותו עיקרון.

  • דוגמה: ילד לא הלך לישון בזמן. כמה פעמים התארח אצל חבר שישן בזמן. הושפע ממנו. ואם רוצה כל יום לישון אצל החבר? שאימא של החבר תסביר לו שאי אפשר. לא ההורה. הורה מספק תחושה "אני איתך", מוכן לעשות הכול עבורך, אבל תנאי חיצון לא מאפשר. אם ילד ירגיש שאני תמיד חבר שלו, כשאמליץ לו לפעמים לנהוג באופן מסוים, הוא ישמע.
  • לא לשחק עם האמון הזה שהילד נותן בך! לעשות כל מאמץ שלא להיראות כרע בעיניו, להשתדל להיות הורה חכם, שבתבונה מסדר לילד מצבים שמהם ילמד בעצמו איך לנהוג.
  • הורה שאוהב ילדיו צריך לגרום שהסביבה שמשפיעה עליהם תהיה עגולה. אחרת לא ילך.

עונש לא מקובל. צריך להשתמש בתבונה בכלי של הערכת הסביבה כגורם מחנך.

  • כל אדם שואף להראות טוב בעיני אחרים, שונא להרגיש בושה. זה יכול לסייע בחינוך.
  • עבודה חינוכית עם בושה דורשת עדינות רבה, להיזהר לא לשבור הילד. זו אומנות ממש!
  • אנחנו רוצים לגדל אדם. אדם מורכב משתי נטיות: לברוח מבושה ולהגיע לכבוד.
  • אין עונש. בושה או כבוד בעיני החברה – אבל צריך עוד לברר איך לעבוד עם זה נכון. ילד צריך להרגיש מבפנים עונש – שתחושת בושה מתעורר מתוכו פנימה ואוכלת אותו.
  • דוגמה: ילד אמור לעבור בחנות לקנות משהו לארוחת ערב לכולם. שכח, שיחק כדורגל… איך עכשיו תתכנן מצב שבו הוא ירגיש מתוך עצמו בושה על כך ש"בגד" בכולם? אבל בלי שבני המשפחה מביישים אותו, כי אז תתעורר בו בהכרח שנאה אליהם.
  • דוגמה: חינוך לבדיקה "מי זה בַּדֶּלֶת" באופן בטוח. הצבת גבול, הפרה, שמירת הגבול. כאן זו התגוננות מפני גורם חיצון. גם אתה כמבוגר, בודק מי בדלת. להסביר זאת לילד.
  • מכות בין הילדים. אחרי שהם נרגעו ומשחקים, "כל אחד נותן לשני חמש מכות". בצחוק.
  • הלימוד: דחף פנימי ומעשה חיצון ­- דברים שונים. שיצחקו מזה שלא יכולים עתה להרביץ.
  • הילדים רבים. ההורים באים, מתחילים לריב לידם על אופן הטיפול הנכון… אחר כך סדנה.

לערב הילדים בכל הדברים, לשתף בהחלטות, זה מה שעושה אותם גדולים, זה חינוך.

"אני איתך". שלא ירגיש בך שוטר שנוא. לימוד "מה לא כדאי לעשות" דרך מקורות זרים.

תוכניות קודמות בנושא "הורות ומשפחה":
חיים חדשים 207 – סמכות הורית
חיים חדשים 206 – תפקיד ההורה, חלק ב'
חיים חדשים 205 – תפקיד ההורה, חלק א'

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/XU4Ze

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest