חיים ומוות

שאלה  מה – Facebook: אתה והמורים שלך טוענים שאין רע בעולם הזה ואסור להשמיד בו דבר. בו בזמן יש אמירה ידועה: "הקם להורגך, השקם להורגו". ובכלל, תסתכל על העולם שלנו, כמה רוע יש שדורש עקירה מהשורש באופן מיידי.

תשובתי: אני בהחלט מסכים איתך, אבל כדי להשמיד משהו, צריך שתהיה לך זכות מדויקת מאוד, יסוד, הבנה ריאלית של מה אתה משמיד ואיזו השפעה תהיה לכך על העולם, לא רק עכשיו, לפניך, אלא באופן כללי, ורק אז להחליט האם ההשמדה תביא לתיקון העולם או להשמדת העולם? רק זו השאלה!

מה גם אם זה נוגע להשמדת איזה חרק, שכביכול אין לו לחלוטין דרך, חיים או מטרה משלו. אבל הוא הרי נברא, כלומר יש לו תכלית מסויימת. או שזה יכול להיות, האנושות, מדינה או עם וכדומה. כלומר, תחילה עלינו לקבוע מהי האמת, מהי מטרת העולם, מטרת הקיום שלו, ולראות את הקשר של כל תופעה, אובייקט בדרגות דומם, צומח, חי ואדם לאותה מטרה.

יכול להיות, שאם נשמיד משהו או אפילו נשנה דבר מה בצורה כלשהי, נגרום בכך נזק בלתי הפיך לעולם, ייסורים בלתי הפיכים. משהו מת, ובכך גרמנו להתפרצות הרי געש, רעידות אדמה וכדומה, מי יודע? תראה כיצד משתנה האקלים, תראה כיצד הכול משתנה. האם זה לא כתוצאה מהחישובים הקטנים ולא נכונים שלנו כלפי העולם הסובב? את כל זה צריך לדעת ואחר כך כבר נחליט.

בתורה נאמר: "הקם להורגך, השקם להורגו". אבל זה רק במקרה, שמישהו מאיים ליטול את החיים שלך ואין לך שום מוצא אחר, אז אתה צריך, חייב, אפילו אם אתה לא רוצה, להרוג אותו. כלומר כאן מסתיים הפציפיזם ומקובלים אומרים שצריך להרוג את מי שמאיים על חייך. אבל זה רק במקרה מובהק אם באמת מאיימים עליך.

יש הרבה מאוד כללים, חוקים, טקסטים עתיקים למיניהם על כך שבני אדם נלחמו פנים מול פנים והיה קשה להרוג את האויב. אם לפחות במקצת היה לנו את הקוד של כבוד וחסד שלהם…

שאלה: אדם הולך עם הקוד הזה לקרב?

תשובתי: הוא לא הולך לקרב, הוא הולך לתקן את העולם. ואם לא נותר שום מוצא אחר, אלא רק לתקן על ידי זה שאתה הורג את הרוע, אז אתה הורג אותו.

שאלה: באיזה רגע מתרחשת החלטה כזאת? הרי מדובר בשברירי שנייה.

תשובתי: אחרת אין לך זכות להרים את היד. הרי בעבר היו קרבות פנים אל פנים.

שאלה: כיום התרחקנו מאותם זמנים ויש לנו נשק השמדה בעל טווח רחוק מאוד, זה מפני שהאגו פרץ ואנחנו כבר לא יכולים לבצע את הבחירה הזאת?

תשובתי: איננו יכולים. אנחנו כלל לא מבינים זאת, מפני שאיננו נמצאים בדרגה שבה ניתן לפתור שאלות מסוג זה. איננו רואים את העולם ולא את מערכת הבריאה, כדי לשקול את החשיבות של כל חרק, כל אדם, כל פעולה. אלה לא אותם מצבים שבהם חיו בני אדם לפני אלפיים או שלושת אלפים שנה. אנחנו בכלל לא נמצאים בדרגה הזאת. צריך להשתדל לחזור אליה, אחרת העולם יתדרדר מטה, האדמה לא תסבול אותנו.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 14.8.2018

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest