דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חטא, עונש אור התיקון

חטא, עונש אור התיקון

rav_2008-11-07_blackpool_lesson_19_w-70.jpg

שאלה: אם "אין עוד מלבדו" והכול נעשה על ידו, אז מדוע אני נחשב לחוטא (רשע)?

תשובתי: אם בפעם הראשונה מתגלה לי הרע, זה עדיין לא נחשב לחטא שלי. אך אם אני, בכך שגיליתי בתוכי את היצר הרע, בכל זאת מתכוון להשתמש בו, זה כבר נרשם על חשבוני. פעם שנייה זה כבר נחשב לחטא, כפי שטעמתי בשנית מעץ הדעת. אך רק בפעם השלישית אני נחשב לחוטא אמיתי (רשע גמור)! ואילו בפעם השנייה, זה רק הגילוי שאני שורֵה ברע.

ביצעתי עברה, אך בפעם ראשונה זה נלקח בחשבון אפילו על ידי בית המשפט, כנסיבה מקלה. נותנים איזה עונש קל כדי להזהיר את האדם ולעזור לו לא לבצע זאת שוב, כלומר לתת לו את כוח התיקון. אך אם למרות התיקון שנותנים בהתאם לעברה, הוא חוזר שוב על העברה, מאחר ומתעורר בו רצון של פשע, עוד יותר גדול מאשר העונש, פחד מהפשע, זה סימן שהוא באמת חטא.

בפעם הראשונה, מגלים לי את גודל הרע שלי. זה בינתיים אינו נקרא חטא. בפעם השנייה, מגלים לי איזה פשע זה כנגד הבורא וכנגד זה נותנים לי עונש, שעולה במקצת על החטא.

אם כעת, בפעם השלישית, אני מגלה בתוכי רצון עוד יותר גדול ממקודם, ההפרש הזה נקרא "היצר הרע", כי הרי בו אני הולך דווקא נגד הבורא. זהו כוח ההפרעה שבי, וזהו כבר חטא אמיתי, כלפיו אני חייב להביע חרטה ולבקש סליחה. כאן כבר אין צל של ספק, שאני חוטא.

בפעם הראשונה, זה רק יצירת הכלי, הרצון. בפעם השנייה זה חקירת ובדיקת החטא שלי. ובפעם השלישית זה כבר פשע אמיתי, אך רק כתוצאה ממנו מופיעה הבקשה לתיקון. העיקר שכל זה אפשרי רק הודות לאור המקיף שמגיע בלבוש של "קבוצה", חיבור שבתוכו נוכח הבורא. וזה מסמל ש"ישראל (אדם המשתוקק לבורא), אורייתא (אור התיקון) וקוב"ה – חד הוא".

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 14.09.2010

ראה מאמרים קודמים בנושא:
מה זה "חטא"
אלף פעם תיפול ותקום
בקשת סליחה לקראת ראש השנה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest