דף הבית / חינוך, ילדים / חוק ההרמוניה האוניברסלי

חוק ההרמוניה האוניברסלי

שאלה: למה אתה מתכוון כשאתה מדבר על הרמוניה?

תשובתי: הרמוניה היא דבר פשוט. היא נובעת מכך שקיימים בטבע שני כוחות: כוח ההשפעה/החיובי, וכוח הקבלה/השלילי, שמגלים את עצמם כמערכות מאוזנות ברמות שונות (ברמה הביולוגית, הפיזית, המוסרית וכן הלאה). אם הן מאוזנות בגוף האדם, זה סימן לבריאות תקינה. אם הן מאוזנות בטבע, זה אומר שהוא נמצא במצב של מנוחה מוחלטת. ואילו חוסר האיזון מביא לכל מיני תנועות.

ודאי שחוסר האיזון הוא הכרחי, מפני שהוא זה שמוליד את החיים. שיתוף הפעולה התמידי בין שני הכוחות במסגרות מסוימות, התנודות שלהם זה כלפי זה – הן שיוצרות את החיים. למשל, ההתרחבות וההתכווצות של בית החזה, הלב ושאר האיברים – בנויות על בסיס התנועה ההדדית של הכוחות המנוגדים הללו, שמחזיקים ומשלימים זה את זה. החיים הם מה שנוצר ביניהם, כתוצאה משיתוף פעולה נכון, הדדי והרמוני.

בעתיד של ההתפתחות שלנו, אנחנו נגיע לכך שכל החברה האנושית תצטרך להגיע בדיוק לצורה כזאת של עבודה, כשכל החלקים שלה יתנודדו בהדדיות. אבל התנודות האלה יהיו כמו נשימה ושאיפה, שתלויות הדדית זו בזו, כשכוח ההשפעה שווה לכוח הקבלה. הם יפעלו ביניהם לסירוגין: כמה אנחנו משפיעים לטבע, כמה אנחנו צריכים לקבל ממנו, כמה אנחנו מקבלים וכמה אנחנו צריכים לתת. ואז נחיה בהרמוניה, בהומיאוסטאזיס, במצב של תמיכה הדדית.

נקודת המוצא של הטבע – שמביא אותנו למצב של איזון בין שני הכוחות העיקריים שלו: כוח ההשפעה וכוח הקבלה – היא שאנחנו חייבים להגיע לזה. זוהי המגמה הכללית שלו.

אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר כנגד החוק הכללי האוניברסלי הזה. אנחנו רק יכולים להבין לאן אנחנו הולכים וכיצד להשתלב בצורה נכונה, עצמאית והכרתית בביצוע החוק החיצוני המוחלט הזה, שמחייב אותנו. בצורה כזאת, נוכל להרגיש בנוח לא רק במצב הסופי שאליו נגיע, אלא גם בכל שלבי ההתפתחות.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 11.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
ללמוד לחיות באיזון עם הטבע
החיבור בין בני האדם כפסגת האיזון
למצוא מנוחה בתנועה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest