דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חופש – רק מעל לרצון

חופש – רק מעל לרצון

שאלה: לשם מה ניתנה לנו האשליה של החופש בעולם הזה?

תשובתי: נדמה לנו שאנחנו חופשיים, רק שבינתיים איננו חושבים על זה ומזהים את עצמנו עם הגוף הבהמי שלנו. אך אם היינו מתעלים במקצת מעליו, היינו רואים שהגוף הזה מציית בקפדנות לחוקים ולתהליכים שניתנו לו, ושדרכם הוא עובר.

נדמה לי שאני מחליט בעצמי, מתי ללכת לישון ומתי ללכת לעבודה. אך מי באמת מחליט על כך? ניתנו לי איזה שהם תנאים ותכונות פנימיות, והרצון ליהנות שלנו פועל כמו מנוע העובד לפי נוסחה אחת פשוטה: מקסימום תענוג במינימום השקעה, כלומר להרוויח בצורה מקסימלית ולשלם בצורה מינימלית. ואת החישוב הזה אנחנו עושים בכל רגע בחיים שלנו, בכל חתך, בכל כיוון, בכל מקום, ביחס לכל. כך פועל הטבע שלנו, הוא לוקח בחשבון המון תנאים: עד כמה התעייפתי, עד כמה אני בריא, גודל הסכנה והתענוג האפשרי וכולי. ומובן שכל עוד אנחנו נמצאים בתוך האגו שלנו, אין כאן שום חופש.

אך צריכים להבין שבחירה חופשית אפשרית רק אם אני שולט על הרצון שלי, אם אני נמצא גבוה ממנו. כל עוד אני נשאר בטבע האגואיסטי שלי, אני תמיד אהיה בובה ממושמעת, המנוהלת באופן מוחלט על ידי האגואיזם שלי. אך אם אני רוצה לקחת את השליטה בידיים שלי, אז אני חייב לנהל את הרצון, כך שאני מתעלה מעליו. כלומר, החופש אפשרי רק מעל לרצון. וכל השאלה היא: כיצד להתעלות מעל לטבע שלי, בעזרת אילו אמצעים?

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "בחירה חופשית", 26.11.2010

ידיעות קודמות בנושא:
קו ישר מהרבה נקודות
איפה הוא – החופש?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest