דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חופש מדומה ואמיתי, חלק א' – כבולים בחופש מדומה

חופש מדומה ואמיתי, חלק א' – כבולים בחופש מדומה

""חרות על הלוחות" – אל תקרי חרות אלא חירות, מלמד שנעשו חירות ממלאך המוות. מאמר זה צריך ביאור, כי מה עניין קבלת התורה לשחרורו של האדם ממיתה?" (בעל הסולם, מאמר "החירות").

שאלה: מדורי דורות החופש מושך אליו את האנושות, מה זה אומר?

תשובתי: חופש הוא מושג אמורפי, הוא לגמרי לא מציאותי, לא טבעי, דבר שחומק מאיתנו, משהו שמצטייר לנו בדמיונות שלנו. מה שאנשים חושבים ומקבלים כחופש, נובע מחוסר הבנה היכן הם קיימים.

אנחנו חיים בנפח מוגבל, בכדר הארץ הקטן והסגור, ובתוך הנפח הזה אנחנו מנסים למצוא מצב בו היינו מרגישים את הלחץ הקטן ביותר. במצב הזה אנחנו כביכול מרגישים את עצמנו חופשיים, עצמאיים, בוחרים ומממשים את המעשים, המחשבות והדעות שלנו. אבל כולנו מהווים חלקיקים של רשת ענקית, מקושרים בינינו על ידי מיליארדי חוטים אפשריים, ויחד עם זה איננו מרגישים שאנחנו נמצאים במערכת נוקשה שקובעת הכול לחלוטין. ההסתרה שלה מאיתנו, היא זו שמעניקה לנו אשליה של חופש. אבל למעשה אין לנו שום חופש לא במחשבות, לא ברצונות ולא במעשים.

שאלה: האם הצורך עצמו של ההרגשה האמורפית הזאת, מהווה תגובה לרגש תת-הכרתי שאנחנו לא חופשיים?

תשובתי: אני חושב שהאנושות לא מבינה שהיא אינה חופשית. האדם תמיד מוצא כיצד לחמוק מרגשות ומחשבות לא נעימות, כי התכונה העיקרית שלנו זה רצון לקבל וליהנות, ולכן אני כל הזמן מחפש באיזה מצב ליהנות באופן מרבי או לסבול באופן מינימלי. בכך מסתכמת השאיפה שלי בכל מצב.

אי אפשר לומר שהאדם זקוק מאוד לחופש. הוא רוצה למצוא עבודה, להעביר זמן בחיק המשפחה, שהכול יהיה אצלו מוגדר, מסודר. מצד אחד, הוא סבור שהכי טוב זה להיות מועסק. אז איזה חופש זה? האדם מכניס את עצמו למסגרות מסוימות. הוא מתחתן, מקים משפחה, ולפיכך חייב לעבוד, להאכיל את המשפחה, לדאוג לה, להגן עליה, חייב, חייב, חייב. אז איפה כאן החופש?! כל החיים שלנו מסודרים בכזאת צורה, שאנחנו צריכים לציית לאיזה שהם חוקים. בין אם אני רוצה בזה ובין אם לאו, אני בכל מקרה נמצא תחת שליטת איזה שהן דוגמות (הנחות שאין לערער עליהן), טעמים, הגדרות, אופנה וכדומה. בין אם אני רוצה בזה ובין אם לאו, כל זה משפיע עליי.

יוצא, שאני לא חופשי בשום דבר. לחלוטין בשום דבר! לכן שום חופש לא בא בחשבון. אפילו אם האדם יתחיל לחיות לבדו בג'ונגל, הוא בכל מקרה יהיה מוקף בסביבה כלשהי, שכופה עליו את ההגדרות והעקרונות שלה. אבל איך בכל זאת אני יכול להבין מה זה חופש? לשם כך אנחנו צריכים לעלות מעל חוסר החופש שלנו ולהרגיש באופן חד וברור היכן אני נמצא, אילו כוחות קובעים את המצב שלי, באיזה אופן הטבע קובע ומעצב אותי דרך החברה, דרך אנשים בודדים ודרך כל הסביבה שלי.

המשך יבוא…

מתוך תוכנית הטלוויזיה "הדור האחרון" מס' 8, 11.6.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest