דף הבית / חינוך, ילדים / חבילת מידע על החברה העתידית

חבילת מידע על החברה העתידית

שאלה: אנחנו זקוקים לשיטת חינוך מדויקת ביותר. אמרת שחלק אחד ממנה הוא השכלתי. מה צריכה לכלול חבילת המידע הזאת?

תשובתי: אלה יהיו קורסים שבהם האדם יקבל ידע בפסיכולוגיה, בפיזיולוגיה ובסוציולוגיה של החברה האנושית. הנושא העיקרי הוא התפתחות החברה האנושית לאורך ההיסטוריה, כתוצאה מהתפתחות האגו שבכל אדם והאגו בכלל. לאחר מכן, הפסיכולוגיה של התנהגות האדם: שיתוף הפעולה שלו עם עצמו, עם המשפחה, עם הילדים, חינוך הילדים, שיתוף הפעולה בין בני הזוג. ושיתוף הפעולה בחברה: כיצד מתוך אנשים בודדים מתפתחת חברה.

כל זה צריך להיות מוגש בצורה ברורה ונגישה להמונים.

אנחנו צריכים לדבר גם על החברה המודרנית וגם על חברת העתיד, שאליה הטבע מביא אותנו. הפער ביניהן הוא שנותן לנו את הרגשת חוסר הנוחות שאנחנו מרגישים עכשיו. לכן, עלינו לגלות את מהותה של החברה ההיא וכן את מהותה של החברה הזאת.

ואז האדם יראה מה עוד עליו לעשות בחייו. בצורה כזאת, אנחנו נקדם את האדם למימוש המטרה, והוא יראה כיצד עליו לשנות את החברה, על ידי שינוי עצמו ושינוי הקשרים החברתיים.

כך אנחנו גורמים לאנשים להתקדם לא בדרך מהפכנית, אלא על ידי בניית רקע נוח, אינטגרלי ונעים, מתוך קשר ביניהם, על ידי בניית יחסים הדדיים חדשים. וזה ישפיע על כל האחרים.

עלינו להשתמש בכל אמצעי התקשורת, כדי שהם יעבדו לטובת הרעיון הזה, מפני שרק כך נוכל למנוע מהפכות ואפילו מלחמות עולם.

הנושאים הבאים צריכים להיות כלולים בתוכנית הקורס על חברת העתיד: כיצד אנחנו יכולים לעבור אל החברה הזאת, על פי אילו תכונות, ומה זה אומר להתקיים בה. בואו נשחק, כמו ילדים, כאילו אנחנו נמצאים כבר בחברת העתיד, והמשחק הזה יעצב אותנו בהדרגה.

תארו לעצמכם שאתם מקבלים סכום מסוים – הסכום המינימלי הדרוש לכם למחיה. יש לכם דירה, אולי גם משפחה, או שאולי אתם לבד. זה מה שמגיע לכם נכון להיום, מתוך מה שהחברה מסוגלת לספק לכם, ואתם, בתמורה לכך, צריכים להשתתף בפעולות חברתיות כלשהן וכדומה.

מה יוצא מזה? כיצד היינו בונים את החברה הזאת? האם אנחנו חושבים נכון מבחינת האינטגרליות שלה? האם אפשר להכריח מישהו? – לא. ולחנך?

וכאן עלינו לגשת ברצינות רבה לקבלת ההחלטות החדשות. האדם יבין שאם הוא מתנהג נכון, הוא מקבל עידוד גם מהחברה, וגם מהרגשתו הפנימית, ולהיפך.

יש כאן שכבות אגואיזם עצומות, רציניות ביותר, שאותן עלינו לתקן בתוכנו וממש לרומם את האדם מעל עצמו, מעל האגו שלו, כדי שיתחיל להבין שהחברה האינטגרלית עובדת רק כאשר אנחנו מחברים בינינו את האגואיזם שלנו על ידי ההשפעה.

כל אחד מאיתנו הוא כמו גלגל קטן, גלגל שיניים, והחיבור בין גלגלי השיניים הללו מתרחש בתוך הרצון להשפיע, להתחבר, להיות בהרמוניה עם כל האחרים – ואז הם מתחברים למערכת אחת. אם לא נרצה לחבר אותם זה לזה בצורה כזאת, אז הם יתחברו חזק: ישתפשפו, יישרטו וממש יעלו ניצוצות.

ואת כל זה צריך להראות לאדם בצורה מעשית. במידה שאנחנו נלמד את זה, נשתדל להרגיש את זה וליישם את זה בלימוד מעשי, יופיעו אצלנו הרגלים חדשים. אנחנו נראה מדוע האחד מסתדר בחיים והאחר לא. תעלה גם רמת הרגישות שלנו להכרת הרע של עצמנו. ואז נתחיל לראות אותו אפילו בגילויים הקטנים, ולהבין למה מה שאני רוצה לא יוצא. וזה בגלל שאני משתמש באגו שלי יתר על המידה. אנחנו כבר לא נהיה כמו חתלתולים עיוורים שמתקדמים תחת המקל, אלא נתחיל להשתדל להשתתף בעצמנו, בהכרה, בתנועה הזאת.

מתוך שיחה על החינוך האינטגרלי, 11.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
קורס בחינוך הרמוני
הערובה לבריאות האדם, המשפחה והחברה
כולם זקוקים לחינוך אינטגרלי

One comment

  1. ליאת בראון

    האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים – היוזמה למחקר יישומי בחינוך פונה אל הציבור בבקשה הבאה:

    פנייה לציבור להגשת ניירות דעה בנושא ערכים במערכת החינוך הישראלית
    הוועדה לנושא מחקר מתווה-דרך:
    ארגון לימודים מחודש – עוסקת בלימוד המחקר הקיים על מנת להגיש מסמך מסכם למשרד החינוך ובו המלצות על דרכי ארגון מחודש של מערכת החינוך לאור צורכי הזמן המשתנים.

    הוועדה מבקשת לדון בהגדרת המטרות הערכיות בחינוך הישראלי. לשם כך פונה הוועדה לציבור הרחב בבקשה לסייע לה על ידי כתיבת ניירות דעה.

    בניירות אלו מבקשת הוועדה לקבל מענה לשאלה הבסיסית:

    מהם הערכים שמערכת החינוך הישראלית צריכה להנחיל לתלמידיה
    ולאורם היא צריכה לפעול?
    הפניה נמצאת באתר האקדמיה הישראלית למדעים בכתובת המייל http://education.academy.ac.il/hebrew/eventDetails.aspx?eventId=49&FromHomePage=True

    כדאי אולי לשלוח נייר עמדה של תנועת הערבות בנושא החינוך?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest