דף הבית / חכמת הקבלה / שורשים רוחניים / זרעי הגלות- חלק ג'

זרעי הגלות- חלק ג'

כאשר נעדר השורש הרוחני

הערה: בתחילת העידן שלנו בחבל יהודה כבר לא מלכו המלכים והמנהיגים הרוחניים, אלא הניהול היה נתון בידי מושלים רומיים. באותה עת העָם היה מקוטב מאוד, הופיעה כמות גדולה מאוד של כתות שהתבססו על חילוקי דעות אידיאולוגיים. עם זאת, הרצון להחזיר את הריבונות בקרב העם לא דעך.

בשנת 66 החל מרד במדינה שהפך למלחמת המכבים הראשונה. מה שמעניין, זה שלמעשה המורדים ניסו בכוח הנשק להחזיר את חוסר הרוח. אנחנו יודעים עד כמה חזקים היו הצבאות של רומא ויוון, אבל היהודים למעשה כל הזמן ניצחו במלחמות.

תשובתי: כן, הם ידעו להילחם. למרות שבעיקרון הם נלחמו ברוחם.

הערה: באחד המכתבים בעל הסולם כותב: החכמים טענו שהסיבה לחורבן של בית המקדש השני לא הייתה עבודת אלילים אלא שנאת חינם, מפני שהעם לא קיים את היסוד של התורה "ואהבת לרעך כמוך".

תגובתי: דווקא שנאת חינם הפכה ליסוד של חורבן בית המקדש השני. "חינם" מסמל, שאנשים לא העמידו את הקשר ביניהם בחשיבות עליונה. אתה לא יכול להתעלות מעל הסיבות השונות לשנאה שלך כלפי האחר, כדי להיות איתו באיחוד. כלומר שנאת חינם שוות ערך למושג "אהבת חינם".

הערה: אבל זה כבר הצד ההפוך, אחוריים.

תגובתי: כן. דווקא בצורה כזאת צריך לבחון את זה, מפני שאת הסיבה לשנאה אפשר למצוא תמיד.

שאלה: ובכל זאת, מה זה אומר "חינם"?

תשובתי: זה אומר, שאתה אפילו לא צריך לחפש סיבות לשנאה, אלא בכל מקרה לא אוהב אותו, לא רוצה לחיות איתו, לא רוצה להתיידד ולתקשר איתו.

שאלה: מאיפה זה נובע?

תשובתי: מתוך הטבע של האדם.

הערה: מה שמעניין, שזה נצפה רק אצל היהודים.

תגובתי: כן. לעמים אחרים יש שורש משותף. לכן לשנאה שלהם זה לזה תמיד יש סיבה. עם זאת, בכל מקרה הם סבורים שזה מזיק לקרובים כמו אח ששונא אח: "למרות העובדה שאני שונא אותו, הוא בכל מקרה קרוב ויקר לי". ואילו אצל היהודים, לא. כאן השנאה בין אנשים היא כזאת, שהם לא מרגישים את האחר כאח שלהם. לא מרגישים! "הוא לא שלי, הוא שייך לשבט אחר, זר לי לחלוטין, הפוך ממני".

הערה: כלומר, אם לא קיימת אידיאולוגיה שאותה תיאר משה בחוקים שלו, אז בעיקרון, העָם לא מבין, מה משותף ביניהם.

תגובתי: אין שום דבר משותף. לכן אין שום סיבה להיות יחד.

הערה: יוסף פלביוס בספרו "מלחמות היהודים" מכניס לפיו של אחד המפקדים את המילים הבאות: "אלוקים, הוא מצביא טוב יותר ממני. הוא ימסור ללא תמורה את היהודים בידי הרומאים ויעניק ניצחון לצבאות שלנו ללא יגיעה וסכנה. כל עוד האויבים הורגים זה את זה בגלל קללה איומה – מלחמת אחים, עדיף לנו להביט עליהם מרחוק ולשבת בשקט, במקום להתערב במריבות של אנשים ההולכים למות, שנלחמים בטירוף ביניהם".

תגובתי: קודם כל, יוסף פלביוס בהיותו יהודי, הבין טוב את האופי והטבע שלהם. זה ברור מה למעשה מתרחש.

מתוך תוכנית טלוויזיה "ניתוח שיטתי של התפתחות עם ישראל", 08.07.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest