דף הבית / המשבר ופתרונו / התפוררות החברה המערבית

התפוררות החברה המערבית

דעתו של מ. חאזין, כלכלן: החברה המודרנית נושאת בתוכה סתירה כבדה: היא בעצמה מסודרת בצורה פוסט-תעשייתית, מערכת הניהול שלה מסודרת על פי העיקרון הפיאודלי של קו שליטה אנכי נוקשה, והאליטה שלה מאורגנת על פי עיקרון שבטי. כתוצאה מכך, כל הזמן מתעוררות בעיות.

אחת מהדרכים להתגבר עליהן זה להגדיל את מספר האנשים העשירים, שהם האליטה הפיננסית. בשל מתן הלוואות, מספר האנשים העשירים גדל פי עשרה בהשוואה לכמות האנשים שהכלכלה עדיין יכולה להכיל. זה אִפשר לצמצם במידה ניכרת את הפעילות ההרסנית של אנשים מוכשרים ופעילים שאותם לא היה ניתן לקרב ל"צלחת", כיוון שהיא לא מספיק גדולה.

מתעוררות שתי שאלות: ראשית, מה לעשות עם האנשים הפעילים, אך עדיין לא העשירים? לאן לדחוף אותם? לפשיסטים? לקומוניסטים? לווהאבים? כל שלושת האפשרויות מסוכנות ביותר למִמשל ולאליטה, והחלופות אינן נראות לעין. שאלה שנייה, מה לעשות עם האנשים הפעילים, המוכשרים, ועדיין העשירים, אך מכוח הנסיבות יאבדו את העושר שלהם בקרוב?

באופן כללי, על ידי השימוש בפעילות של אלה שאיבדו כל תקווה לעתיד (כולל אלה שכבר הפכו לווהאבים או פשיסטים), המתעשרים החדשים עלולים לנסות להפיל את המדינה המודרנית הנוכחית ואת האליטה שלה. וזאת באמתלה שהם גרמו למשבר ענק ואינם יודעים מה לעשות. זאת, לדעתי, הסכנה העיקרית עבור האליטה המודרנית.

במהלך של כמה עשרות השנים האחרונות, החלק של הרווחים שהמגזר הפיננסי מחלק מחדש לטובתו, גדל לפחות פי חמישה: מ- 10%עד ל- 50%. ככל שהמשבר יתפתח, הרווח הנ"ל לבעלי ההון ייפול במקרה הטוב לאותם 10%(אפילו יותר). והכלכלה עצמה במדינות המפותחות תצטמצם פי שניים, מה שאומר שבמונחים מוחלטים, המגזר הפיננסי יצטמצם פי עשרה. כמה אנשים יישארו שיהיו מסוגלים לשמור על רמת חייהם מעל הממוצע? ולאן ייעלמו כל אלה שהיום מספקים את צריכת היוקרה?

דווקא הסכסוך הזה בין האליטה לבין ה"מתעשרים החדשים" שגדלו בעשורים האחרונים, יהווה את הבסיס לחיסולה של החברה המערבית והאידיאולוגיה הליברלית כולה.

התייחסותי: הקשרים האגואיסטיים שהחזיקו ופיתחו את החברה בכל תקופת הקיום שלה, נשברים, והחברה האגואיסטית, אשר באופן טבעי התפתחה והייתה קיימת עשרות אלפי שנים, מתחילה להתפורר. ההרס הזה אינו דומה למעבר ממשטר אחד למשנהו, זהו הרס של כל יסודותיה של החברה, של הקשרים שלה – זהו המעבר ליחסים חדשים, אלטרואיסטיים, באמצעות סבל או מודעות לצורך.

עבור סוג זה של יחסים חברתיים דרושים אנשים חדשים, שעבורם זרימת החיים היא תחושה בתכונת ההשפעה לזולת, ולא הקבלה מזולת. זאת הצורה של העולם ההפוך. ניתן לרכוש אותה רק תחת ההשפעה של האור העליון, שניתן למשוך באמצעות השיטה לחינוך האינטגרלי (חכמת הקבלה) בלבד.

ידיעות קודמות בנושא:
העולם מחכה לרעיונות חדשים
השלכות של התפכחות
משבר האליטות הוא תופעה עולמית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest