דף הבית / אהבה / התחלת הדרך בחינוך לאהבת הזולת

התחלת הדרך בחינוך לאהבת הזולת

שאלה: אילו היית צריך להגדיר עקרון בסיסי ויסודי בחינוך לאהבת הזולת, מהו אותו עיקרון?

תשובתי: הייתי מסביר לילד כל פעם עד כמה אנחנו קשורים בינינו. אנחנו יודעים למשל שאנחנו חיים על פני כדור הארץ, ובקרקע יש שורשים שמתפתחים לכל מיני כיוונים, אנחנו מקושרים גם דרך האוויר, דרך כל מיני כוחות טבע שסביבנו, ולכן אם אנחנו רוצים או לא, אנחנו מקושרים באלפי כוחות וקשרים זה עם זה. לכן כשאנחנו לומדים היסטוריה, אנחנו לומדים שאם חותכים את הקשרים בין אנשים, אנחנו גורמים רע לכולם, וככל שאנחנו משתדלים לקרב בין אנשים, עמים, ציביליזציות זה לזה, אנחנו גורמים טוב. מצד הטבע אנחנו רואים שכל הדומם, הצומח, החי ובני האדם, כולם קשורים וכולם נמצאים יחד על פני כדור הארץ. לכן כדאי לנו ללמוד איך משפיעים הקשרים בינינו על הגורל שלנו, על הבריאות שלנו, על חיי המשפחה, על החיים של בני אדם. כלומר, יש כאן הכרחיות ללמוד את החיבורים שבטבע וזה מה שעלינו להסביר לאנשים, לילדים. וככל שנסביר להם יותר, הם יגדלו בתוך זה ויפתחו את זה ויבינו שזה באמת כך.

שאלה: מאיזה גיל אפשר כבר להתחיל ללמד את הנושא של הקישוריות הגלובלית הזאת?

תשובתי: אפשר להסביר זאת דרך סיפורים ממש מהגיל הרך. כמו שאנחנו פותחים איתם ספר צבעוני גדול, ומסבירים להם על ידי תמונות וציורים מה שקורה, בלי לקרוא. לפי הציורים אפשר להסביר להם איך הירח משפיע על כדור הארץ, איך עונות השנה משפיעות עלינו, איך משפיעים שינויים בטבע על בני אדם, לטובה ולרעה. כלומר, אנחנו צריכים בעיקר להראות לילדים את האיחוד של כל כוחות הטבע וכמה כל הצורה הכללית של כדור הארץ משפיעה על האדם, כי האדם לא מנותק מהטבע ומכדור הארץ אלא "ידו בכל ויד כל בו" (בראשית ט"ז, י"ב).שנית, אם נשמור על כל האינטגרליות שבטבע, נשמור גם על עצמנו, ולא נגיע למצב כמו היום שעוד מעט לא יהיה לנו אוויר לנשום ומים לשתות וכולי. כדור הארץ מגיב ליחס שלנו כלפיו, הוא כמו גוף חי, הוא מגיב אלינו.

 

מתוך התוכנית "חיים חדשים" מס' 1317, 29.8.2021

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest