דף הבית / אקטואליה / התחדשות העם

התחדשות העם

קונפוציוניזם, דת של חברה

שאלה: נכון לעכשיו סינגפור, מקאו, הונג קונג וטייוואן, הן מדינות שבהן חיים בעיקר סינים, והן מהוות בפני עצמן שטחים שמתפתחים במהירות. האם זה קשור לתכונות פסיכולוגיות מיוחדות, אולי פילוסופיות, של העם הסיני? כי קונפוציוניזם נמצא ביסודה של הפילוסופיה שלהם, שכוללת את הנאמנות לאומה, איפוק ושמירה על החוק.

תשובתי: כן, יש לזה משמעות וחשיבות מסוימת, מאחר וקונפוציוניזם מחליף את הדתות שנמצאות ביסודו של הפולחן הדתי ביתר מדינות אסיה ואירופה. קונפוציוניזם הוא דת של חברה. מדינה וחברה הופכים עבור בני האדם לאלוקים, והאדם עצמו הוא המשרת שלו. קונפוציוס הניח יסוד של מערכת רצינית מאוד, שמתלבשת על האופי הטבעי של העם, שמתגלה בו נאמנות חסרת גבולות כלפי החברה, נכונוּת לוותר למענה על כל מה שרק אפשר.

חכמת הקבלה וקונפוציוניזם

שאלה: האם אפשר במידה כלשהי לראות קשר של קונפוציוניזם עם חכמת הקבלה, מפני שאחד המרכיבים החשובים של הפסיכולוגיה או הפילוסופיה הזאת היא היכולת לדחות את הצריכה מהיום למחר? עד היום בסינגפור קיימים חוקים נוקשים המווסתים את הצריכה. אם אתה מרוויח מעל לסכום מסוים, אינך יכול לבזבז את הכסף הזה על עצמך, אלא עליך למסור אותו לאיזו קרן מיוחדת החוסכת לך להשכלה, בריאות ופנסיה עתידית. כלומר, הכול מסתכם בנורמות של צריכה חכמה.

תשובתי: זה נכון, נגעת בנושא מעניין מאוד: הקשר בין חכמת הקבלה לקונפוציוניזם. חכמת הקבלה קוראת ל"ואהבת לרעך כמוך". אם נחפור עמוק יותר בקונפוציוניזם, אז נראה כי הוא גם כן שואף לאיחוד העם ולסיפוק הצרכים הבסיסיים הנורמליים שלו. וכל מה שמעל לצרכים הריאליים, צריך ללכת לתועלת החברה.

הערה: דווקא בזכות יצירת קרנות כאלו, הכלכלה של סינגפור צומחת מהר. אתה שׂם בצד את הכסף שלך עבור עתידך, והוא מושקע בהתפתחות של הכלכלה, וזה בתורו מאפשר להעלות את רמת החיים של כל אחד בחברה.

תשובתי: למרבה הצער, הניסויים של סין, סינגפור ויתר המדינות בסופו של דבר יקרסו, מפני שהן אינן נמצאות בקשר עם הטבע. המצב הנוכחי שלהן, הוא זמני. הוא יחזיק מעמד עד שהאגו בחברה יגדל כך שיותר לא יוכל להישאר במסגרות הקודמות ובחוקים הקיימים. זה יביא ללקיחת שוחד וגניבה בקנה מידה גדול, שלא היו אפילו ברוסיה ובאמריקה.

הערה: אבל בכל זאת, בקרב המנהיגים של המדינות הללו עדיין ישנם אנשים, שמבינים את הסכנה שמאיימת עליהם. למשל, הנשיא הנוכחי של סין נלחם בשחיתות, כמו שאף אחד לפניו לא עשה.

תשובתי: הם לא יוכלו לעשות שום דבר, עד שלא יחדשו את ערכי החינוך של העם. זה לא חינוך סיני מחדש, אלא חינוך קבלי. שהאדם ירגיש שדרך החינוך הוא יוצא לדרגת התפתחות חדשה, והוא מרוויח בצורה ברורה את המצב הנצחי שלו. ואם לא, אז הוא ירקב כמו כל בהמה. אחד מהשתיים. למען כזה שכר אנשים בשמחה ילכו לאיזושהי הגבלה גשמית (שנותנת להם בעיקרון רק תוצאה חיובית, מפני שזו צריכה הגיונית) ויחשבו יותר על אחרים, מפני שדווקא בקשר עם אחרים הם ירכשו את אותה הסכמה, אותה התשתית, שבה ירגישו את המימד הבא.

החוקה של הישראלים: "ואהבת לרעך כמוך"

שאלה: אני לא הבאתי לשווא, בתור דוגמה, את המדינות הללו. כי בשטח גאוגרפי קטן, קל יותר להדגים איזה שהם יתרונות. האם הרעיון שלך יכול להיות מודגם בראש ובראשונה בישראל?

תשובתי: אני בשמחה הייתי מממש את הרעיון הזה בקרב הסינים, ועוד איפשהו במקומות נידחים. אבל הוא יכול להצליח רק בישראל, עם העם האגואיסטי והנורא עקשן הזה, מפני שדווקא ממנו זה יעבור לעולם כולו. אני חושב שרק העבודה שלנו עם האוכלוסיה תעורר את הצורך הדחוף והדרוש בשינוי פרדיגמת הקיום, היסוד עצמו, ההשקפה עצמה, היחס לעצמו, למדינה, לעם, לעולם. כי כל זה בינתיים לא קיים אצלנו. בינתיים אין עם ואין מדינה.

הערה: עד להיום בישראל אין אפילו חוקה…

תשובתי: דווקא חוקה ישנה. היא טמונה ביסודות של חכמת הקבלה: "ואהבת לרעך כמוך". אני חושב שנוכל להגשים אותה בחיינו כאשר נלך אל כל שדרות העם, ניפגש איתם, נשוחח איתם, ולא דרך צמרת השלטון.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "שיחות עם מיכאל ליטמן", 1.4.2015

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/apPJH

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest