דף הבית / חינוך, ילדים / התגלות האינטגרליות של העולם

התגלות האינטגרליות של העולם

rav_2008-11-14_sl_img_7133_w.jpg

העולם מגלה יותר ויותר את האינטגרליות שלו, ואת הידע שלנו עליו. המדעים שלנו מאשרים את זה והם מתחילים להצטמצם לאינטגרליות, לשיתוף פעולה ביניהם: הפיזיקה הכימית, הכימיה הפיזיקאלית, הביולוגיה, הזואולוגיה, הכול מתערבב יחד.

בעיקרון, אלה הם אינם מדעים נפרדים, אלא מדע אחד על הטבע. עקב המוגבלות שלנו בהשגה, אנחנו מפרידים הכול לפי שיטות המחקר, לפיזיקה, כימיה, ביולוגיה, זואולוגיה וכולי, אבל, זהו טבע אחד, בכל הפעולות המשותפות ההדדיות שלו.

אנחנו תמיד למדנו חלקים של הטבע: מכאניים, ביולוגיים, זואולוגיים ואחרים, אך בסופה של ההתפתחות המדעית שלנו והבנת הטבע, אנחנו מתחילים פתאום לגלות שהם מקושרים ביניהם הדדית וכבר לא יכולים לחלק אותם לפיזיקה וכימיה, מפני שהתהליכים הכימיים תלויים באטומים, בוולנטיות שלהם, בתכונות הפנימיות שלהם. ואחר כך זה ממשיך למולקולות גדולות, לאלמנטים ביולוגיים של הטבע, ואחר כך ממשיך להשפעות קוסמיות, להשפעה של הקרנות קוסמיות על הגוף שלנו ועל האקלים. ופתאום כל זה הופך להיות עד כדי כך מקושר הדדית שאין לאן לברוח מהגלובליות שכאילו "תוקפת" אותנו.

אותו הדבר קורה גם בחברה. משך אלפי שנים התפתחנו בצורה אינדיבידואלית כ"אדם נפרד" או כאדם במשפחה. פתאום אנחנו מגלים את עצמנו תלויים בכולם. המשפחה מתפרקת, כלומר, היא כבר לא משמשת לנו למרחב מוגדר וסגור. המרחב הסגור נעלם, יצא מעבר למסגרות שלו וגדל ממשפחה לעָם. אולם גם המונחים "עם" ו"מדינה" כבר נעלמים. אנחנו עד כדי כך מחוברים הדדית בינינו שכל המדינות תלויות זו בזו.

הקשר ההדדי, התלות שלנו זה בזה עד כדי כך ברורים, חזקים, מחייבים, שעוצמת הממשלות, הנהגתן, הולכת ופוחתת. כשממשלה תלויה בעוד עשר ממשלות אחרות, אז היא פשוט הופכת להיות מרכז אדמיניסטרטיבי, ולא יותר מזה.

כלומר, אנחנו רואים שהעולם הופך למשהו כללי משותף, שפועל בהדדיות, בקביעות הדדית. והבעיה העיקרית שלו היא שיתוף הפעולה שלנו איתו. זאת מפני שהאדם, בהשוואה לכל שאר הטבע הוא השמרני ביותר, האלמנט המפגר של העולם הזה. אנחנו, בתודעה שלנו, בגישה שלנו לעולם, לא רוצים לקבל את האינטגרליות שלו ובכך מסתכמת הבעיה של המשברים והבעיות הגדולות הלא פתורות שניצבות לפנינו, שאיננו יכולים לפתור אותן דווקא בגלל זה או כתוצאה מכך.

אנחנו נכנסנו לאיחוד הבינלאומי הבין-יבשתי הענק: האיחוד המסחרי, התעשייתי, הטכנולוגי, ויחד עם זה בתוכם מתגלה האגו הענק שלנו, ההיבדלות. כל זה נמצא בכזאת סתירה וניגודיות זה עם זה, שאנחנו מוצאים את עצמנו במשבר קשה. זהו המשבר של תפיסתו של האדם את העולם האינטגרלי, בתודעתו האינטגרלית האינדיבידואלית, ולכן אנחנו בינתיים לא יכולים לעשות עם זה דבר, והמשבר נמשך.

מתוך שיחה על חינוך אינטגרלי, 26.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
חוסר ההתאמה בין שתי המערכות
הפתרון למשבר
העולם נמצא בפרשת דרכים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest