דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / השמחה היא סימן להתפתחות נכונה

השמחה היא סימן להתפתחות נכונה

הרגשת העצב וחוסר הסיפוק מגיעה לנו כדי לדחוף אותנו לבירור נכון. לכן, לפי מספר בני האדם שנמצאים בדיכאון, ניתן כבר לומר כמה יש כבר כאלה שמוכנים לשמוע כיצד להגיע לשמחה, מהי הסיבה לייאוש, לְמה הוא מוביל אותנו? מדוע הטבע מסדר לנו כזאת התפתחות, שבה אנחנו משׂיגים מצב שאיננו מוצאים מילוי בשום דבר, והכול הופך להיות תפל וחסר שמחה. מדוע איננו מרגישים הרמוניה וסיפוק בשום דבר?

כך זה מסודר בכוונה עבור אלה שמשיגים התפתחות גבוהה, כדי שהם יבינו בהדרגה שדווקא בזכות הסביבה הם יכולים ליצור לעצמם ערכי חיים חדשים, אפילו אם הם בינתיים מלאכותיים, ערכים של חיים בהשפעה, בחיבור ואיחוד. הרי כבר ניסינו ונוכחנו לדעת עד כמה החיים הללו אינם ממלאים אותנו בניתוק מהאחרים, בכוונה האגואיסטית, על מנת לקבל.

בחיים כאלה, כשהאדם סגור בתוך עצמו וחושב רק על עצמו, הוא לא יראה שום דבר חוץ מריקנות וייאוש. במצב כזה אין לו כוח להתפתח, ואילו לאדם המפותח דרושה האנרגיה להתקדמות, המטרה מקדימה. ואם המטרה נעלמת, כבר אין לו שמחה מכלום: אוכל, משפחה, כסף, שליטה, מושכלות. לשם מה לו לחיות, אם מקדימה לא מאיר לו שום דבר.

ברצון החדש הזה שמתעורר בו, הוא כבר אינו מזהה את המטרות הקודמות. ולכן חייבים לברר ולהבין, שהמטרה כבר אינה יכולה להיות המטרה האגואיסטית שהייתה לו מקודם, כשהוא רק חיפש כיצד למלא את עצמו ובכל פעם הגיע להתרוקנות, וכך בלי סוף. עכשיו הוא יצטרך להחליף את הכיוון והמגמה שלו, להשפעה, ליציאה מתוך עצמו החוצה, אל אנשים אחרים.

וניתן לעשות את זה רק בעזרת הסביבה. כשם שמקודם היא נתנה לו השראה להתפתח למען הערכים הגשמיים, כך עכשיו היא תעורר בו את הערכים הרוחניים, שכביכול יוצאים מעבר למסגרות הגוף, בהשפעה לזולת. ואם הוא ירגיש איזו שמחה זה מביא לו, הוא יוכל להתפתח הלאה. הכול תלוי בסביבה.

לכן השמחה הופכת למדד של פעולות ההשפעה, אם זו השפעה לקבוצה. והדיכאון ניתן לנו בכוונה, כדי שלא תהיה לנו ברירה, ונצטרך להחליט: ממה אני יכול לשמוח? ואז אני אגיע לקבוצה, ארצה לקחת מהם ערכים חדשים, כדי שערך ההשפעה יהפוך לגבוה יותר מערך הקבלה, ואתחיל להתפתח "ממני – החוצה". הרי אין חיים ללא שמחה! השמחה היא סימן להתפתחות נכונה.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 18.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
החיפוש אחר השמחה
שׂמחה – תוצאה ממעשים טובים
שמחה – סימן ודאי להשפעה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest