רב"ש, איגרת מ"א: "אזי התורה היא שמות של תענוגים, שכל תענוג יש לו שם אחר."
שאלה: חוץ מתענוגים, ישנם ייסורים, צרות. איזה שמות ניתן להם?
תשובתי: אנחנו נותנים שמות לפי ה"כלים", הרצונות. כי אנחנו מבינים, תופסים הכול בתוך ה"כלי", כולל גם את האור. הוא אינו קיים בפני עצמו, בניתוק מאיתנו, בדומה לחשמל, שעליו אנחנו מדברים רק לפי התוצאות ממנו. באופן זהה אנחנו מבחינים בתוכנו בתופעות שנובעות מהאור, תוצאות מפעולותיו.
תענוגים הם תוספת של אור, מילוי על ידי האור. כך או אחרת, הכול מתגלה בתוך ה"כלי". ומכאן השמות, הכינויים שאנחנו נותנים. כל אחד מהם מורה על תחילתה וסופה של הפעולה, וכמו כן על מה שקרה במשך התהליך.
השם מביע פעולה שנעשתה על ידי אותו הכוח שמסתתר מאחוריה. לנו, הנבראים, אין אפשרות אחרת לתאר משהו. מפני שאין לנו קשר עם האור עצמו. אנחנו מוגבלים בחומר של הרצון ובצורה שהוא מקבל, בכך שמשתנה מהמצב הראשוני ועד להידמות לבורא.
מתוך שיעור על אגרת מ"א של הרב"ש, 14.05.2013
ידיעות קודמות בנושא:
השמות הקדושים של ההשפעה
הראייה הפנימית ועולם הכוחות
מילים – ציוני דרך למעלה