דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / השבירה הסתיימה – השבירה נמשכת

השבירה הסתיימה – השבירה נמשכת

בעל הסולם, "הקדמה לספר הזוהר", אות נ"ז: "אם היו לפחות עובדי השי"ת עוסקים בפנימיות התורה, והמשיכו אור שלם מא"ס ב"ה, הרי כל בני הדור היו נמשכים אחריהם, וכולם היו בטוחים בדרכם שלא יכשלו, ואם גם עובדי השי"ת סלקו את עצמם מחכמה זו, אין פלא שכל הדור נכשל בגללם. ומגודל צערי, לא אוכל להאריך בזה."

מדוע הדורות בישראל יורדים יותר ויותר למטה ומתרחקים מפנימיות התורה? אחרי חורבן הבית אנשים רבים עדיין היו בהשגה קבועה. לא כולם ולא בבת אחת נפלו אז להסתרה.

למעשה, בשבירת הכלים, הכלים הגבוהים ביותר נופלים נמוך מכולם, ואלה שהיו לא כל כך גבוה, נופלים לא כל כך נמוך. בנוסף, יש משמעות גם לערבוביה הכללית: כל כלי שנופל מושך אחריו את האחרים ודוחף יותר למטה את אלה שנפלו קודם.

בסופו של דבר, הכלי שהיה שלם מלכתחילה, שכל חלקיו היו כאיש אחד בלב אחד וגילו את הבורא, בהדרגה מאבד את הגילוי תוך כדי נפילת הכלים מהגובה הקודם שלהם. "תלמוד עשר הספירות" מספר על כך בחלק ז'.

ההיסטוריה גם יכולה לשמש כדוגמה: אנחנו רואים כיצד מתרחש החורבן בהדרגה, שלב אחר שלב, שכבה אחרי שכבה, ולכן הוא נמשך זמן רב. בהתאם לזה, אחרי חורבן הבית ההארה הרוחנית לא נעלמה עוד זמן רב. לאחר יותר מאלף שנה, בזמן האר"י, אנשים רבים עדיין שמרו על התודעה, התחושה הרוחנית – באופן חלקי ניתן להסביר זאת על ידי הצרות הגדולות של הגלות שהחזיקו את האנשים מעל ה"מחסום".

ובהמשך, מזמן האר"י, מתחילה התעוררות חדשה, עלייה, קריאה מזערית לתיקון מצד ה"רשימות". לכן פעל אז הבעל שם טוב.

אפשר היה לשאול: מי נתן לו רשות לזה? אבל עדיין האר"י קרא לתיקון והציע לתלמידיו "לעלות לירושלים". על זה כותב גם הרב חיים ויטאל ב"ספר ההקדמות", ובזמנינו – בעל הסולם, שכתב את ה"הקדמה לתלמוד עשר הספירות" על אותו הבסיס.

לכן, לבעל שם טוב היה בסיס כדי להתחיל לפעול ולעורר את האנשים לעבודה פנימית ולתיקונים. הוא התחיל לספר על חמשת העולמות הרוחניים, על ה"פרצופים", על ה"ספירות", על הבורא שמתלבש בהם וכן הלאה. מדוע הוא ותלמידיו הפיצו בקרב העם את המסר החדש? כיוון שעד אז השבירה הסתיימה.

ומאז, כאשר אנחנו מאחרים עם התיקונים, לא מממשים את מה שניתן לנו מלמעלה, באותה המידה אנחנו נתקלים בבעיות מסוג אחר שכבר באות מלמטה.

כאן מדברים על ירידת הדורות. היא התגלתה במאה ה- 19 ובמיוחד במאה ה- 20. למרות העובדה שהעם קיבל דחף לחזור לארץ ישראל, מבפנים זה לא עשה שום השפעה עד עצם היום הזה. הירידה נמשכת, ואנחנו רואים כיצד משנה לשנה העם מוותר על הקשרים האחרונים של האחדות, אשר אפילו בצורה גרועה, אבל בכל זאת, החזיקו אותו ביחד. כיום הערכים של התנועה המשותפת לשורשים נעלמים ללא עקבות, בדומה לתנועה הקיבוצית בצורה שהיא נולדה.

כל זה, כותב בעל הסולם, כמובן, קורה גם בקרב לומדי התורה. במקום לפנות לפנימיות שלה, כמו שלימדו כל המקובלים בכל הדורות, כמו שהיה לפני חורבן הבית, על פי העיקרון "ואהבת לרעך כמוך" – הם נמשכים לכיוון אחר לחלוטין, ששם לא ניתן למצוא אהבת הזולת, השפעה הדדית וחיבור.

זאת הסיבה למצב שבו אנחנו נמצאים. הדורות ירדו נמוך, אבל העם עדיין אינו מתעורר. להפך, הוא ממשיך לרדת עוד יותר נמוך, אפילו בהשוואה למצב שבו הוא היה בארצות הגולה.

"אמנם ידעתי הסבה, שהיא בעיקר מתוך שנתמעטה האמונה בכלל, והאמונה בקדושי עליון חכמי הדורות, בפרט, וספרי הקבלה והזוהר מלאים ממשלים גשמיים… והיא שהעירני לעשות ביאור…"

ספרי המקובלים כתובים למקובלים, ובן אדם מן השורה אינו מסוגל להבין אותם. לכן בעל הסולם נאלץ לכתוב פירוש "הסולם" לספר הזוהר. הפירוש הזה, בתנאי הלימוד הנכון, מאפשר לכל אחד להתקרב להבנה אמיתית ובהדרגה להתקדם לאמת, להוריד מספר הזוהר את שכבות ההסתרה, עד שהוא יתחיל להאיר מבפנים.

מתוך שיעור על פי ה"הקדמה לספר הזוהר", 23.02.2014

ידיעות קודמות בנושא:
לגלות או לגנוז?
על המהפכה הקבלית ועל החושך שלפני עלות השחר
עידן הדור האחרון

One comment

  1. אם כך האם שמעון בר יוחאי נפל נמוך יותר מכולם והתיקון שלו הוא הקשה מכולם על אף היותו כל כך גבוה?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest