דף הבית / אקטואליה / הרוח של יהדות רוסיה

הרוח של יהדות רוסיה

שאלה: זמן ממושך בעיירות רוסיות חיו מקובלים גדולים: הבעל שם טוב, רבי נחמן מברסלב ואחרים. האם זה השפיע על הרוח של יהדות רוסיה?

תשובתי: ללא ספק, בכל עיירה חיו תלמידיו של הבעל שם טוב. הבעל שם טוב החל ליישם לראשונה את חכמת הקבלה שהתגלתה על ידי האר"י עוד במאה ה-16, ולימד אותה את תלמידיו המקובלים הרבים, אלו המשיגים את המערכת העליונה של ההנהגה. תפקידם היה לעורר השראה בעם, להעלות אותו, לייצב אותו בצורה נכונה ולהובילו קדימה. זה היה הרעיון לשחזור רוחני של העם, שאבד עוד בזמן חורבן בית המקדש, כשהם נפלו מדרגה של אהבה הדדית לשנאה הדדית. לכן הבשיל הצורך להעלות את העם מדרגה אגואיסטית של דחייה הדדית, לדרגה אלטרואיסטית של אהבה הדדית.

הבעל שם טוב כונן את מה שנקרא ה"חסידות", עבודה קבלית-מעשית. אבל צריך לומר שהחסידות של היום שונה בהרבה. הבעל שם טוב שינה את הלימוד של האר"י ליותר קרוב לעם והחל ללמד אותם מה זה אומר תיקון פנימי. כך שיבצע את הכלל העיקרי של התורה "ואהבת לרעך כמוך", העם יכול לצאת גם מגלות רוחנית וגם מגלות גשמית, מפני שאחד קשור לשני. אבל אם הוא לא יהיה מוכן לגאולה רוחנית, אז הוא גם לא ישיג את החופש הגשמי.

לכן במשך שני דורות, עד למאה ה-18, הזרם הקבלי שנקרא "חסידות", שיגשג. בכל כפר, בכל יישוב, היו אנשים שעסקו בהשגת הבורא על בסיס של קשר נכון ביניהם, שזה מה שדורשת התורה. כך היהדות הפכה לרוחנית, והופיעו אנשים רבים שהפכו למורים. בו זמנית הופיעו מתנגדי החסידות, אבל איך שלא יהיה, גם אלה וגם אלה החלו להתעלות רוחנית וזה שיחק תפקיד עצום בהשפעה על הסביבה.

לקראת אותו הזמן, החלו להופיע אנשים סתגלתניים (אופורטוניסטים), כל זה חלף והוחלף בזרמים עממיים שכבר לא עסקו בהשגת התורה, אלא בביצוע פשוט של מצוות גשמיות עם איזו שאיפה פנימית, קצת גדולה יותר אבל לא יותר מזה. כלומר החסידות נפלה לדרגה נמוכה יותר. אבל עד סוף המאה ה-19 בכל זאת היו המון מקובלים שהרגישו את העולם העליון, את מערכת ההנהגה, ומתוך זה לימדו את האחרים. זה השפיע חזק מאוד על הרוח של יהדות רוסיה והושרש בהם לתמיד. לכן המשיכה לגילוי העולם הרוחני, לגילוי של הנשמה, להרגשת העולם העליון והמערכת כולה, לגילוי הבורא ככוח העליון של ההנהגה, דחף ועד היום דוחף חלק גדול מיהודי רוסיה להשגות רוחניות אמיתיות.

היום בקרב תלמידי ניתן למצוא המון יוצאי חבר העמים ורוסים החיים עדיין ברוסיה, עד היום בתוכם חי הפוטנציאל הרוחני שהוחדר בזמנו על ידי ממשיכי דרכו של הבעל שם טוב.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "על החיים שלנו", 7.5.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest