דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הרהורים ליד עץ הדעת טוב ורע

הרהורים ליד עץ הדעת טוב ורע

אם לא נפַתֵח בתוכנו רגישות לטוב ולרע, לא נוכל לדעת כיצד להשתמש בהם בצורה נכונה. הכול תלוי במידת הרגישות. חוץ מזה, חשוב לשים לב כיצד אנחנו קובעים מהו טוב ומהו רע. האדם בדרך כלל חושב שמה שטוב לאגו שלו הוא טוב ומה שגורם לו נזק הוא רע. אם כן, ביחס למה נקבעים הטוב והרע, ביחס אליי, ביחס לחברה, או ביחס לבורא? ומה זה בכלל טוב ורע?

עכשיו אנחנו מגלים שניצבת בפנינו בעיה גדולה. לאורך כל ההיסטוריה עשינו את מה שחשבנו שיהיה טוב לנו: השתמשנו באופן חופשי בנפט ובגז, זיהמנו את הטבע ולא דאגנו לשום דבר. עד שגילינו לתדהמתנו מה עוללנו. אך אין כבר דרך חזרה. המדענים אומרים שגורלו של כדור הארץ כבר נחרץ, ולא ניתן לסובב חזרה את הגלגל. אם כך, מה שהיה נדמה לנו מקודם שהוא טוב, הפך לרע. אילו היינו מלכתחילה רגישים יותר, אילו יכולנו לראות את הכול בצורה נכונה, לא היינו גורמים את כל זה.

וכאן השכל שמקבל את ההחלטות תלוי במידה רבה מאוד ברגש. הרי הרצון הוא הקודם, והשכל רק מתפתח לידו כדי לממש את מה שהרצון רוצה. השכל מתפתח רק כדי לסייע להשיג את הרצוי.

אני חושב מה אני רוצה להשיג, וככל שאני רוצה בכך יותר, כך אני חושב יותר. ובהתאם לכך מתפתח השכל שלי, בניסיון להשיג את הרצוי. לכן, ליד רצון גדול תמיד קיים שכל גדול, וליד רצון קטן קיים שכל קטן. כך אנחנו בנויים. התפתחות כזאת מתרחשת גם בתאים החיים בתוך כל אדם.

לכן, ככל שנפַתֵח בתוכנו יותר רגישות לטוב ולרע, יתפתח גם השכל שלנו ונהפוך לחכמים יותר! השאלה היא רק: על פי אלו קריטריונים לזהות היכן הטוב והיכן הרע…

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "החרות", 18.02.2011

ידיעות קודמות בנושא:
תלמד להבין בלב
פירות עץ הדעת
הטעות העיקרית בחשבון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest