דף הבית / חינוך, ילדים / הרגל נעשה טבע שני

הרגל נעשה טבע שני

בטבע קיים עוד כלל אחד מיוחד, שבאמת מביא תקווה לכך שנתקרב זה לזה ונוכל להתנגד לאגו שלנו. הכלל הזה אומר, "הרגל נעשה טבע שני". אנחנו רואים זאת בעצמנו.

למשל, אם בילדות או במשך החיים אני מתרגל לבצע פעולות מסוימות בכדי להשיג תוצאה טובה או למנוע דברים לא רצויים, אז בזכות הפעולות החוזרות על עצמן נוצר בי ההרגל. הוא נעשה אצלי ממש כמו דרישה, כמו רצון להנות, מכיוון שאני לא מקבל תענוג בצורה אחרת, אלא רק בצורה כזו.

וזה נספג באדם ונעשה הרגל שלו, הכול תלוי אך ורק בכמה הסביבה מחייבת אותו בזה. האם רבים עושים כמוהו ובאיזו מידה יש לו תמיכה מכל אותם הדברים הסובבים אותו בחיים.

לכן, אם נבנה מערכת חינוך ונארגן סביבה שתהווה תמיכה לכל אחד, אז מה שירשים את האדם זה העובדה עד כמה כולם דואגים לכולם. הוא יקבל מידע על זה ממערכות התקשורת, תיווצר דעה חברתית חיובית.

יחד עם זאת, כולם יבינו שאנחנו עושים זאת במכוון, משחקים אחד עם השני ב"כאילו" שאנחנו טובים, משחקים שאנחנו משפחה אחת, משחקים שאנחנו דואגים זה לזה כמו שדואגים לעצנו, נצטרך כל הזמן לשחק בזה. אנחנו נשתדל להתנהג כך כאילו אנחנו כבר מתוקנים. מה זה ייתן לנו?

לאט לאט, בעזרת ההרגל הזה, הדעה החברתית והשפעת הסביבה, אני אתחיל לחשוב בכיוון הזה ולקבל התרשמות מהתנהגות כזאת מצד החברה. יתחיל להיווצר אצלי הרגל שלא אוכל להתנהג כבר אחרת. וזה כבר יהיה הטבע שלי, כאילו כך נולדתי. אף על פי שזוהי תכונה שרכשתי, והכריחו אותי לפתח אותה בי ואני הסכמתי מפני שלא הייתה לי ברירה אחרת.

לכן, עלינו לממש את הכלל: "הרגל נעשה טבע שני". הכול תלוי עד כמה שהאדם נמצא תחת השפעה עצמית והשפעת הסביבה, בכדי לא לשכוח לשחק, וכך להתקדם. ואנחנו נשחק כמו ילדים קטנים.

כי כשהם משחקים, הם מדמים כאילו הם עושים משהו חשוב מאוד, כאילו בונים משהו. אך אנחנו יודעים שזה משחק ושזה לא רציני, ושאין בפעולותיהם שום דבר ממשי. הם טועים ושוב בונים, ושוב שוברים, ושוב בונים מחדש. אך בגלל מגוון המשחקים הם מתקדמים בהתפתחותם, מתבגרים ומתחכמים.

בלי משחקים הילד היה גדל כילד פרא, כחיה קטנה, שגדלה אחרי הגדול. המוסדות הגדולים והמוחות הטובים ביותר, יחד עם הפסיכולוגים, מפתחים מערכות מיוחדות למשחקי ילדים, בשימוש בחומרים שונים (קוביות, פלסטלינה), בהתחשב בעניין שלהם (מכוניות, בובות). לשם כך הם מפעילים מכשור רב ומחשבים. וכך ילדים מתקדמים בהתפתחותם.

התפתחות פיזית גם בלתי אפשרי בלי משחק. אנחנו מכנים זאת "ספורט", ספורט זה גם משחק, שבו אנו מתרגלים בעזרת תרגילים להגיע לתוצאות, שלא בכוחו של אדם אם הוא לא עושה תרגול של אותם התרגילים, אם לא משחק במשחקים ומתאמן מספיק. אנחנו רואים שספורטאים מגיעים להישגים גבוהים רק בזכות ההרגל שלהם להתאמן כל הזמן.

ניתן לשים לב גם, שאצל בני אדם שחיים יחד שנים רבות נוצרת תפיסת מציאות כזו שהם מבינים אחד את השני גם בלי מילים. וזה גם בעקבות ההרגל לחיות תחת קורת גג אחת, לראות ולהרגיש אחד את השני נגד הרצון, ועל ידי כך להגיע להתכללות הדדית.

באותה הצורה בזמנו, נוצרו עמים וציוויליזציות שלמות, בכך שהיו מתערבבים כל מיני אנשים שונים זה מזה, עד שנוצרו בהם תכונות אופי המשתייכות לעם מסוים.

כלומר, השימוש בכלל "הרגל נעשה טבע שני" נחוץ לנו במיוחד, בכדי שאפילו על ידי צורות השפעה לא רצויות, לא טבעיות לנו, נרכוש תכונות שבחרנו כנגד הטבע שלנו. התכונות החדשות הללו כבר קיימות בתוכנו, ויוצא מכך שבעזרתן אנחנו בונים את עצמנו.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 4, 01.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
המקצוע החדש – להיות "אדם"
האנליזה של טבע האדם
תחת מטריית חוק אחד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest