דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / הרב"ש, המון העם ויחידי סגולה

הרב"ש, המון העם ויחידי סגולה

rabash.jpg

החברה מתחלקת להמון העם ויחידי סגולה ביחס להשגה הרוחנית. המון העם זקוק לחינוך, ללמוד כיצד לבצע את התורה והמצוות בצורה מכאנית.

החינוך שהאדם מקבל מחייב אותו לבצע את הפעולות האלו. כאשר מתעוררת השאלה, בשביל מה הוא מבצע את הפעולות האלו, הוא מתרץ זאת לעצמו, שכך חינכו אותו, שאלה הם מנהגי הסביבה בה הוא נולד. לכן החינוך, ההרגל, אינו מאפשר לאדם לצאת מקיום המנהגים, הרי ההרגל נעשה לטבע שני. לכן כל מה שהוא רגיל אליו, המילים והפעולות שעליהן התחנך, אינם קשים לביצוע.

אם האדם רוצה לבצע פעולות כלשהן, שאליהן אינו מורגל מהילדות, אז על כל פעולה, אפילו הקטנה ביותר, הגוף שלו שואל: "בשביל מה אתה עושה זאת?", או "מה מחייב אותך לנהוג כך?". אם האדם אינו מקבל את תמיכת הסביבה, הוא חייב לחפש תמיכה בבורא. לכן אדם כזה שייך ליחידי הסגולה, ולא להמון העם, הוא זקוק לתמיכת הבורא: "הבא להיטהר (מהאגואיזם) מסייעין אותו", מאחר ואינו יכול לקבל עזרה מהסביבה ונאלץ לעזרה מלמעלה.

לקריאה: כתבי הרב"ש, כרך ג', מאמרי "דרגות הסולם", עמ' א' תשע"ד.

One comment

  1. אנחנו אומרים שההגדרה של תורה ומצוות היא תיקון הרצון בלבד. אין שום קשר לפעולות בגשמיות שהם רק מסגרת להחזיק את העם. לפי זה, למה מתכוון הרב"ש כשהוא אומר שלהמון עם זקוק לחינוך, ללמוד כיצד לבצע את התורה והמצוות בצורה מכאנית? מה זה "תורה ומצוות בצורה מכאנית"? האם הרב"ש אומר שאדם חילוני שאין לו נקודה שבלב (ולכן הוא חלק מ"המון עם") צריך ללמוד לקיים תורה מצוות בצורה מכאנית?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest