דף הבית / המשבר ופתרונו / הקומוניזם מת – יחי הקומוניזם!

הקומוניזם מת – יחי הקומוניזם!

דעה: אחרי שארה"ב ניצחה את הגוש הסוציאליסטי ב"מלחמה הקרה", היא בעצמה נתקלה במצב קשה: מיתון כלכלי, מדיניות של תוקפנות צבאית, הריבוד החברתי ההולך וגדל, והשליטה המוחלטת של שירותי הביטחון ערערו את הלגיטימיות של הרשויות. חוסר שביעות רצונם של ההמונים הולך וגדל, ונותר לתהות למה זה עלול להוביל…

הפרויקט הקומוניסטי העצום מת. הקפיטליזם ניצח. אבל לכמה זמן? זה נראה אירוני, אבל עצם קיומה של ברית המועצות האטה את התפשטותם של הרעיונות הקומוניסטיים בעולם: מדינות קפיטליסטיות קיבלו דוגמה טובה למה תורתו של מרקס יכולה להפוך עבורם. הדבר גרם להם למתן את הריבוד החברתי, להקל על תנאי העבודה והשכר. אבל הקפיטליזם הוא רק מודל כלכלי שבמרוצת הזמן ייאלץ לפנות מקום למודל חדש.

בימים הראשונים של קיומו, הקפיטליזם היה אכזרי אבל יעיל. העלייה החדה בייצור התעשייתי, ההתפשטות המסיבית של מפעלי הייצור, ההתפתחות של התעשייה – כל זה התרחש בתוך מודל הייצור הקפיטליסטי. עכשיו, עם זאת, מערכת זו מיצתה את הפוטנציאל שלה. השוק מיצה את עצמו, שוק המניות המנופח מתמוטט ומעורר גלים של משברים כלכליים.

התייחסותי: המודל הבא – זה הסוציאליזם. אבל חייבים להתקרב אליו במודע. הוא לא יכול להיווצר באופן ספונטני, כאוטי, אלא בצורה מכוונת בלבד, בחינוך מקדים של האוכלוסייה. ורק במידת המוכנות של האוכלוסייה ניתן להכניס בהדרגה את מערכת היחסים הסוציאליסטית.

ידיעות קודמות בנושא:
קדימה, לניצחון הקומוניזם!
קדימה לקראת ניצחון הסוציאליזם?
קריסתו של הקפיטליזם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest