דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הצלחה חומרית אינה ערובה להצלחה רוחנית!

הצלחה חומרית אינה ערובה להצלחה רוחנית!

מתוך מאמרו של הרב"ש, "ענין למעלה מהדעת":

"יש להאדם תכונות, מה שההורים מורישים להילדים, ויש לו תכונות, מה שהוא רכש מהחברה. שזהו קנין חדש.

וזה בא לו רק מכח חיבור עם החברה, וע"י הקנאה שיש בו על החברים, בזמן שהוא רואה, שיש להם תכונות יותר יפות, ממה שיש לו, זה נותן לו תנופה, שירכוש מהם את מידותיהם הטובות, שיש להם, ולו אין, והוא מקנא בהם.

זוהי הסיבה שיכול עכשיו להיות יותר גדול, מבאם שלא היה לו חברה, כי קונה ע"י החברה כוחות חדשים."

האדם נולד כבהמה קטנה, ומהחינוך תלוי מה הוא יגדל להיות. אם מדובר על החינוך הרגיל של העולם הזה, אז האדם מתפתח על ידי החברה. הוא מקנא באחרים ומשתוקק לכסף, שליטה, כבוד, מושכלות, ולכן לומד מהחברה על ידי אילו אמצעים הוא משיג את כל המטרות האלה, כלומר מצליח בעולם הזה. אבל אם יש לו הכנה להתפתחות הרוחנית, אז הוא מגיע לכזאת סביבה, שיכול לרכוש ממנה תכונות חדשות, רוחניות.

בסביבה הגשמית האדם מתפתח בדרך טבעית, בכך שבאופן אינסטינקטיבי לוקח מהחברה את הערכים שלה ולומד ממנה איך להגיע להצלחה גשמית. אבל החינוך הרוחני נבדל בזה, שהוא דורש מהאדם לבטל את עצמו, כלומר מאפשר לו להגיע לבחירה חופשית: לקבל מהחברה את הערכים הרוחניים או לא.

ולכן רק במידת הביטול העצמי, הוא יכול לראות את החברה יותר גדולה ממנו. הוא יצטרך להשקיע לא מעט מאמצים, כדי להסתכל על החברה ממטה למעלה, ואז הוא יוכל לקבל מהחברה את האבחנות ואת הערכים שלה, חשיבות וגדלות המטרה, ועל ידי זה להתקדם רוחנית.

לכן ההצלחה הרוחנית לא תלויה רק בסביבה, אלא גם, עד כמה שהאדם מנצל את הסביבה, כלומר, עד כמה שהוא מבטל את עצמו ומעריך את הסביבה, עד כמה שהוא מסוגל לסבול, בכך שרואה את האחרים גדולים ממנו. כי הקנאה מחייבת את האדם להרגיש את עצמו מושפל, אבל צריך להבין, שזה דווקא לטובתו, לראות את האחרים כגדולים. ואם הוא מסוגל ליחס כזה, אז הוא יתקדם.

בסופו של דבר, האדם צריך ליהנות מזה שהוא יכול לעמוד מול האגו ולדרוך עליו, כדי לרכוש ערכים רוחניים ולהתקרב למטרה הרוחנית.

לכן, ההתקדמות בחברה הגשמית הפוכה לגמרי מהתקדמות בחברה הרוחנית. וההצלחה בעולם הגשמי היא לאו דווקא ערובה לכך, שהאדם יכול להצליח בעולם הרוחני, כי זה נקבע על ידי הבחירה החופשית של האדם עצמו.

מתוך ההכנה לשיעור, 02.06.2013

ידיעות קודמות בנושא:
בית-ספר ליחידי סגולה
תקנאו יותר
רוחניות לא קונים ולא לוקחים בכוח

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest