דף הבית / חינוך, ילדים / הפיתרון: לבנות מחדש את בתי הספר

הפיתרון: לבנות מחדש את בתי הספר

שאלה: יש אנשים שכבר התחילו לממש את שיטת החינוך האינטגרלי. יש כבר ניסיונות ראשונים וטעויות ראשונות. הייתי רוצה להתמקד על סיטואציה ספציפית.

מכרה שלי התחילה לחנך את הבת שלה בשיטה הזאת. היא הניקה אותה כמעט עד גיל שנתיים, והלכה לפי עקרונות החינוך מגיל ארבע עד שש, משש עד תשע וכן הלאה. הכול היה בסדר. עד שהילדה הלכה לבית הספר. הילדה הייתה מאוד שונה מכולם. היא הייתה פתוחה יותר, משוחררת יותר, חיובית, ומהר מאוד נתקלה בהתנגדות עצומה מצד הסביבה הרגילה. לאחר מכן גם מורי בית הספר הצטרפו להתנגדות הזאת.

נוצר מצב מאוד מסובך, שבו האמא והילדה נאלצו להיאבק נגד המערכת, כדי ליצור את הסביבה הנבדלת שעליה אנחנו מדברים. מה היית ממליץ? איך לעזור לאותם אנשים?

תשובתי: אם מדובר ברוסיה, אז יש שם כמה דוגמאות של עבודה בהתאם למערכת האינטגרלית. אלה לא מערכות שלנו, אבל כולן מאוד דומות: אלה כיתות שבנויות ממעגלים, כשהילד לא יושב מול הלוח או המחנך, אלא משתתף בצורה חופשית בדיונים. הוא משיג את העולם דרך דוגמאות, ולא דרך הסברים יבשים בשיעור, שאותם הוא צריך ללמוד, להיבחן עליהם ולאחר מכן להירגע ולשכוח מהם. יש ברוסיה הרבה דוגמאות כאלה, והן ידועות.

אין ספק שאם מניקים את התינוק עד גיל שנתיים, שזאת הצורה הטבעית שהייתה קיימת בטבע האנושי עוד מימי קדם – אז התינוק מקבל את כל המיקרו-אלמנטים הנחוצים לו, שעוזרים לו להתמודד עם כל הבעיות הנפוצות בגיל הזה.

אנחנו חולים במחלות רבות, לא מפני שהמחלות האלה מסוכנות עבורנו, ולא מפני שהן מהוות מנגנון הגנה, בדומה לחיסונים, שמחסנים נגד המחלה במנות קטנות והגוף מייצר כנגד החיסון נוגדנים – אלא מפני שבגיל הילדות לא קיבלנו מספיק חלב אם. היום תינוקות נגמלים מהיניקה בתוך שבוע או חודש לאחר הלידה, אם בכלל מניקים אותם מלכתחילה. ובגלל זה נוצרות בעיות רבות.

היות והמטרה של החינוך האינטגרלי הוא התקרבות מקסימלית לטבע, הרי שגם במשפחה אנחנו צריכים לנהוג לפי אותו המצב הטבעי, כשם שהטבע פועל עם החיות. אמנם אין לנו אינסטינקט כזה, אבל אנחנו צריכים לעורר בנו אותו, בהסתמך על מחקרים ועל מה שהיה נהוג במאות הקודמות, ולא להתייחס לזה כאל דבר אנכרוניסטי. זה דבר ראשון.

דבר שני, רוב ההורים בפירוש לא מרוצים מהחינוך בבית הספר, בעקבות הבעיות שקיימות כיום בבתי הספר, בכיתה ובמשפחה. המון ילדים היו שמחים מאוד לא ללכת לבית הספר, אלא היו בונים לעצמם צורה שונה לחלוטין של חינוך והשכלה.

הילדים צריכים להבין איך בנוי העולם, איך אנחנו בנויים ואיך בנויים חוקי החברה שלנו. הרי אנחנו מכינים את האדם לחיים במשך 10-12 שנות הלימוד שלו. מה הוא צריך לדעת? איך הוא צריך להיות בקשר עם האחרים? קודם כל, הוא צריך לדעת לעזור לעצמו, לדעת לעזור לאחרים ולדעת לקבל עזרה מהאחרים. כלומר, עליו לדעת את כל היסודות הפרקטיים של החיבור, ההשתתפות הנכונה וההדדיות. האם בית הספר מלמד את זה? – לא!

כיום המטרה שלנו היא שהילד ירכוש איזשהו מקצוע ויתפרנס לו. ומה חוץ מהמשכורת? – על זה אנחנו לא חושבים. אפילו על המשכורת אנחנו לא חושבים מספיק, כי אנחנו לא מכינים את האדם בצורה נפשית. הוא מנסה לחמוק מכל ההתחייבויות שנוגעות לחברה, להורים, למשפחה, והוא בכלל לא רוצה להקים משפחה משלו.

אנחנו צריכים לחשוב איך לארגן מחדש את בית הספר. לא לשעבד את הילד לבית הספר על פי השיטה הישנה, שהתחילה כשרצו להפוך את האיכרים לפועלים במפעלים. אנחנו צריכים לבנות את בית הספר מחדש לחלוטין.

חוץ מהגישה האינטגרלית שלנו, יש עוד הרבה גישות ושיטות. אני לא אתעסק בניתוח השוואתי, אבל הן דומות בכך שבראש ובראשונה הן חושבות על האדם ולא על: מה אתה צריך להכניס בו, איזה מאסות של מידע שלאחר מכן יישכח במהירות.

רבים היום נוטים לחשוב שהילד בכלל לא צריך ללכת לבית הספר. יש את העניין של חינוך וירטואלי וחינוך ביתי. כן, האמא צריכה לשבת בבית עם הילדים ולא ללכת לעבודה. האב צריך להתעסק במה שנקרא "ציד", והאם צריכה לעסוק בארגון הבית וחינוך הילדים.

אז אנחנו צריכים לאט לאט לרדת מהעץ, מתוך "הכרת הרע", ולחזור למערכת הנורמלית והמאוזנת של הקשרים ההדדיים. ולא לפגוע בילדים המסכנים! בהתחלה ההורים "זורקים" את הילד לגן, ולאחר מכן הם שולחים אותו לבית הספר והוא חוזר משם מוכה, כתוצאה ממאבקי שליטה, במקום להתקשר לחברה. זוהי לא חברה אלא מאבק אינסופי. אנחנו צריכים לארגן מחדש את בית הספר ולהפוך אותו למשהו אחר לגמרי: הומאני. בית הספר, בצורה שבה קיים כיום, התיישן כל כך, שפשוט אי אפשר להמשיך כך.

אך מכיוון שחלק גדול מהתקציב הולך לחינוך, ויש בזה עניין לאנשים רבים שעוסקים בכך, הם לא יוותרו על זה סתם כך! וגם להשתנות הם לא יוכלו. המחנכים הם אנשים שמכירים רק את החומר של השיעור שלהם, וחוץ מזה הם לא יודעים שום דבר. לכן זאת בעיה מאוד גדולה.

כדי לבנות מחדש את בית הספר, צריכים להתחיל מהמורים! אנחנו צריכים לארגן קורסים הומאניים, ומעל הכול קורס חובה אינטגרלי עבור סגל המורים, על מנת לשנות אותו. במקביל לכך אנחנו צריכים להכניס לבתי הספר פסיכולוגים ומומחים בחינוך אינטגרלי, שיתחילו לשוחח עם התלמידים.

חוץ מזה, צריך להכניס לכיתה מדריכים שיהיו מבוגרים מהתלמידים רק בכמה שנים. כתוצאה מכך הם יוכלו ליצור איתם קשר ולהפעיל עליהם השפעה חיובית. את כל זה צריך להכין. בלי זה, דור העתיד שלנו יהפוך לדור אבוד.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 13.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
בית הספר הוא הראי של קלקולי החברה
צריך להתחיל מהאדם!
לחנך את המבוגרים מחדש

One comment

  1. שלום לך רב יקר,
    אז אם ככה איך מתחילים את כל זה , איך מרימים את זה בכלל
    מה אתה מציע

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest