דף הבית / חינוך, ילדים / הפילוסופיה של ה"אני" שלי

הפילוסופיה של ה"אני" שלי

שאלה: כשאתה מדבר על החברה האינטגרלית, אתה כל הזמן מדגיש שהאדם מוותר על דעתו למען הרעיון הכללי. תוכל לפרט מעט יותר על כך?

תשובתי: אגיד על כך מספר מילים. אפשר לומר שזוהי מערכת פילוסופית שלמה.

קודם כל, האדם צריך להבין שהוא לא יצר את עצמו. הוא נולד כזה, כך הטבע יצר אותו. חלק מהתכונות שלו הוא קיבל מהוריו, חלק מהסביבה בתהליך ההתבגרות, וחלק – בכלל לא ידוע מהיכן, מדוע וכיצד.

כל מה שיש בו הוא לא שלו, אלא ניתן לו כתוצאה מאי אילו גנים פנימיים שהתפתחו בקרב אבות אבותיו משך אינספור דורות. מי שמשתתף בצורה קונקרטית ביצירת האדם הם הגנים ותאי הגזע של הוריו. כמו שנאמר, אביו, אימו והבורא ביניהם. שלושתם משתתפים בתהליך הזה.

לאחר מכן האדם מתפתח תחת השפעת החברה הסובבת, שמחייבת אותו לפעול בהתאם לערכים שלה. כלומר, אין באדם שום דבר משלו.

והיכן ה"אני" שלי? בכלל לא מובן, מה זה בכלל? מאיפה הוא צץ בתוכי? אפילו אם ניקח ילד קטן, אנחנו רואים שזה פשוט אוטומט – חיה קטנה שפתאום מתחיל להתגלות בה בהדרגה ה"אני" שלה, משהו עצמאי, מבני, בעל אישיות. ומה זה בדיוק – אנחנו לא יודעים.

וכאשר האדם מפריד את כל מה שלא שייך לו מאותו ה"אני" הזה – אז הוא מתחיל להרגיש באמת שזאת לא בעיה להתנתק מהתכונות שלו, שאותן הוא קיבל מהסביבה הסובבת, מהחינוך, מהוריו, או בכלל לא ברור מהיכן.

הדבר החשוב ביותר הוא ה"אני" שלי. אם אחשוב רק כיצד להעלות אותו ולממש אותו, אז לא חשובות לי כל התכונות והאיכויות שקיימות בי. כלומר, הן לא שלי. אם האדם מציב את עצמו בצורה נכונה, הוא מבין שלא כל כך קשה להתעלות מעל כל זה.

אנחנו צריכים לחבר את אותם ה"אני"ים שלנו זה לזה. ואת כל השאר – לעזוב, מפני שהם פרמטרים מקריים שמלווים אותנו.

שאלה: משמע שההתפתחות של ה"אני" הזה היא מטרת הקורס של החינוך האינטגרלי?

תשובתי: מכל אותה המעטפת השטחית הזאת, אנחנו צריכים להסיר את הקליפה ולפתח דווקא את הגרעין הזה, את תא הגזע הראשוני של כל אחד מאיתנו. נוכל לפתח אותו רק אם נחבר את כל תאי הגזע זה לזה. כשנחבר אותם לגוף אחד שלם, הוא באמת יהיה אחיד ומושלם, כמו הטבע עצמו.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 12.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
ייחודיותה של המציאות האינטגרלית
שליטת הסביבה
ה"להקה" הכללית של האנושות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest