דף הבית / חינוך, ילדים / הערובה לבריאות האדם, המשפחה והחברה

הערובה לבריאות האדם, המשפחה והחברה

שאלה: נניח שאנחנו מארגנים קורס לחינוך אינטגרלי למבוגרים. איזו תוצאה אפשר לקבל בסיום הקורס הזה?

תשובתי: עלינו לצאת מתוך נקודת הנחה שהטבע, מימינו והלאה, מציע לנו רק שתי דרכים להתפתחות, שמובילות למטרה אחת.

המטרה הסופית של הטבע היא חיבור מלא בין כל חלקיו, וזה כולל גם את האנושות, כחלק מהטבע הכללי. אל המצב הזה – של הרמוניה מלאה, איזון מוחלט, הומיאוסטזיס – אפשר להגיע בשתי דרכים. אחת מהן היא דרך הייסורים, שתגרום לנו להכיר את הצורך בכך, למרות הרצונות והדחפים הפנימיים שלנו. זוהי דרך מאוד קשה, מורכבת, מחייבת.

כך בעצם הטבע פיתח אותנו כל הזמן. זהו תהליך האבולוציה: דוחפים אותנו מאחור, ואנחנו מחפשים איך להסתדר בצורה הנוחה ביותר. מסתבר שכתוצאה מהדחיפות מאחור אנחנו מחפשים חיים טובים יותר, עושים המון טעויות, אך בסופו של דבר מתפתחים. כך התפתח גם האדם, גם החברות הקטנות וגם כל האנושות בכללותה.

אבל ישנה אפשרויות להתפתח בצורה ראויה, כשהאדם מבין מראש שכל תנועה בטבע מכוונת לאינטגרליות. כבר עכשיו מתגלים הסממנים הראשונים של האינטגרליות העתידית הזאת, שמחייבת אותנו להתקיים בה כחלק מהחברה, מהטבע ומהבריאה כולה.

הטבע שואף לאיזון, מפני שהאיזון – כמו בכל חלק שלו (למשל בגוף שלנו), כך גם במערכת כולה – הוא הערובה לבריאותו, לביטחונו וליציבותו.

בואו נציב את המצב העתידי הזה כמטרה המשותפת של האנושות כולה ונתחיל להתקרב אליה, לפחות באזורים שונים בעולם, על ידי הארגונים הבינלאומיים השונים, על ידי השכנוע, ובעיקר – על ידי החינוך. החינוך צריך להיות בלתי מורגש, כשאנחנו פשוט נסביר לאדם על חוקי הטבע, חוקי ההתפתחות של החברה האנושית: התנהגות, השכלה, יחסים במשפחה, חינוך ילדים, זוגיות. אנחנו מלמדים את האנשים כיצד להסתדר עם משכורת צנועה יחסית, שיכולה להיקרא גם "קצבה" או "מלגה".

את כל זה צריך ללמד את האנשים. הם לא יודעים לחנך את הילדים, ולא כיצד לחיות ביניהם. אנחנו רואים שהאנושות לגמרי לא מלמדת את זה: היא לא מלמדת ולא מחנכת את צאצאיה, את הדור הבא, בצורה שתעשה להם טוב.

אנחנו לא דואגים לכך שהאנשים יהיו מאושרים. אנחנו דוחפים אותם למעמקי התחרות הקפיטליסטית, שבה הם מוכנים בשמחה "לחסל" זה את זה. אך בתחרות כזאת אף אחד לא מנצח, ולכן אנחנו דנים אותם ללחצים ובעיות תמידיות. כתוצאה מכך, אף אחד לא זוכה לראות אושר.

הפסיכולוגים, הסוציולוגים, ההורים, המורים וכל אלה שכבר מבינים את הבעיה הזאת או יכולים להבין אותה – חייבים להגיע למסקנה הנכונה פחות או יותר, וצריכים להראות לאנושות כולה, בעזרת המדענים, בעזרת החברה והאינטרנט (שהיום הוא כוח גדול), שחינוך אינטגרלי אמיתי הוא הערובה לבריאות החברה, האדם והמשפחה. בלעדיו אנחנו פשוט לא נשרוד, אנחנו נתקדם עם אבדות עצומות. ודאי שנגיע לאותה המטרה, אך זאת תהיה דרך נוראה.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 11.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
אל תפריעו לי בצינוק הנוח שלי!
התסיסה התוססת
כולם זקוקים לחינוך אינטגרלי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest