דף הבית / חכמת הקבלה / שורשים רוחניים / העולמות שמרכיבים את הבריאה

העולמות שמרכיבים את הבריאה

"חכמי הקבלה מצאו, אשר ד' העולמות, הנקובים בשם: אצילות, בריאה, יצירה ועשיה, החל מעולם הראשון, היותר עליון, הנקרא אצילות, עד העולם הזה, הגשמי, המוחשי, הנקרא עשיה, צורתם שוה זה לזה לגמרי, בכל פרטיהם ומקריהם.

דהיינו, שכל המציאות ומקריה, הנמצא בעולם הראשון, כל אלה נמצאים גם כן בעולם השני, שמתחתיו, בלי שום שינוי של משהו. וכן בכל יתר העולמות שלאחריו, עד לעולם הזה, המוחשי." (בעל הסולם, "מהותה של חכמת הקבלה").

מקובלים גילו שקיים מצב משודרג של הבריאה, זו המדרגה העליונה שנקראת "עולם אין סוף". "בחכמת הקבלה", ה"אין סוף" והמרחקים אינם נמדדים בקילומטרים או בפרסאות ולכן מדידה כזו איננה מתאימה להם. "העולם העליון" נקרא על שם השורש הגבוה ביותר שממנו הכול נובע ונמצא בו, ונקרא גם "עולם אין סוף" מאחר שאיננו יכולים להשיגו בצורתו הסופית.

העולם שנמצא תחתיו, נקרא "עולם אדם קדמון", א"ק. אב טיפוס של הנברא "במצב הנכון" נקרא אדם, והמילה "קדמון" מסמלת ראשוני, התחלתי, מקורי. לכן המצב ההתחלתי, הראשוני של הנברא (עוּבָר) נקרא "אדם קדמון".

אחריו "עולם האצילות" מהמילה אצלו, בתוכו. בעולם האצילות כלוא, כלול הכול. הוא כולל בתוכו את כל האור העליון שמגיע אליו מלמעלה, ואת כל המאמצים והתיקונים שמגיעים אליו מלמטה, ולכן נחשב  לאובייקט רוחני רציני בפני עצמו. אצילות זהו העולם העליון שהבורא קיים בו ועובד עלינו מלמעלה למטה. תחתיו נמצאים עולמות בריאה, יצירה ועשייה. "עולם בריאה", מהמילה בר, כלומר היוצא מחוץ לגבולות הבורא, למטה מהדרגה שלו. "עולם היצירה", נקרא כך משום שמסמל היווצרות מצבים נמוכים חדשים "בעולם הזה". ו"עולם העשייה", זה עולם של פעולה.

העולם שלנו, נמצא "מתחת" לעולם העשייה ולפעמים מתקבל כמדרגה נמוכה שלו.

שאלה: מה מהווה שורש עליון, ומה מהווה ענף?

תשובתי: בעיקרון השורש נמצא "בעולם אין סוף", אבל עדיין איננו שורש בפני עצמו מפני שהוא גבוה מדי. למעשה השורשים שלנו נמצאים בעולם האצילות, הענפים נמצאים בעולם שלנו וביניהם יש מצבים שונים, איחודים וחיבורים.

מתוך שיעור וירטואלי, 6.10.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest