דף הבית / כלכלה / כסף / העולם מתפרק לאשכולות

העולם מתפרק לאשכולות

דעתו של הכלכלן מיכאיל חזין: "מערכת האשראי המודרנית החלה לצמוח בגלל גיוון הכלכלה. חלוקת העבודה הביאה לכך שסיכוניהם של היצרנים הבודדים החלו לגדול. בהתאם לצמיחת הסיכונים, החל להופיע מתן האשראי.

חברות האשראי לקחו על עצמן חלק מהסיכון של היצרנים. ככל שהסיכונים שלהם היו גבוהים יותר, כך ריביות האשראי היו גבוהות יותר. בסוף המאה ה-19 התברר שמערכת המימון כבר לא יכולה לתת אשראי למפעלים. הסיכונים היו יותר מדי גבוהים. בתחילת המאה ה-20 החל משבר השוק הקפיטליסטי.

הפיתרון נמצא: בניית בנייני-על למערכת הפיננסית, שתיתן אשראי לבנקים עצמם. הבנקים המרכזיים הפכו להיות בנייני העל האלה. כך נוסדה בשנת 1913 מערכת הפדרל רזרב של ארה"ב.

בשנות ה-70 התברר שגם הבנקים המרכזיים כבר אינם יכולים לערוב בצורה נורמלית נגד הסיכונים. ואז חברות האשראי התחילו לתת אשראי לצרכנים בצורה גורפת, וכך לתמרץ את הביקוש באופן קבוע. עודפי הכספים הביאו לגידול בחובות. הכלכלה החלה להזדקק לתמריץ קבוע של הביקוש, כלומר להורדה קבועה של הריביות. בסופו של דבר, עלות האשראי והביקוש אליו בארה"ב ובאירופה התקרבו לאפס. אנחנו זוכרים כיצד האשראי הזול הביא תחילה להתחממות יתר של שוק המשכנתאות בארה"ב, ולאחר מכן למשבר הנוכחי, שממנו המדינות עדיין לא יצאו.

המערכת מיצתה את עצמה, והשלטונות החליטו שעכשיו יש צורך בבניין-על שיהיה כבר מעל לבנקים המרכזיים. ניסו להפוך את קרן המטבע הבינלאומית לכזה בניין-על. אולם המון בנקאים וכלכלנים חשובים היו נגד צעד שכזה, מה שבסופו של דבר התגלגל אל משפטו של דומיניק שטראוס-קאהן. עם התפטרותו של שטראוס-קאהן, שכחו את הרעיון של "הבנק המרכזי של כל הבנקים המרכזיים". פירושו של דבר, שהמשבר המערכתי לא נפתר, ושמנגנוני האשראי לא יעבדו יותר.

תסריט אפשרי אחד, על אף שהוא לא מבטיח לנו חיים קלים: פירוק הכלכלה הגלובלית והיווצרות אשכולות אזוריים, שבהם חלוקת העבודה תהיה פחותה מאשר בעולם המודרני. לסקטור הפיננסי מצפים קיצוצים חריפים, ולחברות האשראי – פשיטות רגל. הגיע הזמן שהכלכלנים החדשים יכתבו חוקי משחק חדשים".

התייחסותי: מיכאיל חזין יודע טוב מאוד מה דעתי (אנחנו מכירים אישית זה זמן רב) ומבין שהכלכלה העתידית היא כלכלה של צריכה נבונה, סיפוק צרכים הגיוניים וצמיחה רוחנית-מוסרית-תרבותית.

ידיעות קודמות בנושא:
כלכלה על פרשת דרכים
הדיאגנוזה שנעשתה לכלכלה העולמית
כלכלה לפי נוסחת האיזון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest