דף הבית / קבלה ומדע / מציאות מדומה / העולם הרוחני – זה העולם של רצונותינו

העולם הרוחני – זה העולם של רצונותינו

laitman_2009-08_2611-70.jpg

המקובלים מסבירים לנו, שהרצון הוא הנברא היחיד, שנברא על ידי הבורא ושהוא מורכב מ-613 (תרי"ג) רצונות שונים, המתגלים באופנים שונים. ואנחנו חיים בתוך הרצונות האלה. כל הרצונות האלה – הם אנחנו.

על הרצונות האלה מאיר אור הבורא. בעיקרו, דווקא הוא שמפריד את הרצון הכולל להרבה רצונות פרטיים, כי תחת השפעת האור, הרצון נהפך למורכב, לרב פנים, מתחלק לחלקים שונים, אפילו מנוגדים זה לזה.

בין כל הרצונות יש כאלה העומדים כנגד האור, הפוכים לאור, ויש התומכים בו, דומים לו. יש בנו רצונות רעים, שמנתקים אותנו מהאור או שמרחיקים אותנו ממנו – הם נקראים "יצר הרע", "כוחות הטומאה", "סיטרא אחרא". ויש בנו רצונות טובים, "יצר הטוב", שמושכים אותנו אל המטרה, עוזרים להשיגה – הם נקראים "כוחות הקדושה".

יש רצונות, הנמצאים בדרגות התפתחות שונות – דומם, צומח, חי ומדבר, יש רצונות הנקראים "מלאכים", "שדים", "רוחות" וכולי. כלומר קיימת כמות עצומה של סוגי רצונות שונים, וכולם – זה אנחנו, אנחנו מורכבים מהם. אבל אנחנו מתייחסים אליהם, לרצונות ולתכונות שלנו, באופנים שונים – כיותר קרובים אלינו או יותר רחוקים, מנוגדים, מועילים ומזיקים, בצורה זו או אחרת, וזה תלוי במטרה שלנו, כיצד אנו יכולים לעבוד איתם וכו'.

בכל מה שאני מדבר, חושב ומכנה, אני מדבר, חושב ומכנה את הרצונות שלי. גם אתה מתבטא בתוך הרצון שלי! הרצון שלי, שתחת השפעת האור עליו, קיבל את הצורה "שלך".

אני לא מדבר על האור, לא על השפעתו, הוא תמיד פועל רק בצורה מועילה, תמיד מכוון להתקדמות שלי לבורא, ואילו הרצון, שבינתיים רק מתעורר ואיכשהו מגיב על האור, עובר תיקונים שונים, שינויים, מצבים – שעליהם אני מדבר.

ישנם רצונות גדולים, קבועים יחסית, המשתנים באיטיות – אלה הרצונות של דרגת התפתחות הדומם. יש רצונות בעלי תנועה יותר גדולה – הנמצאים בדרגות צומח וחי. ובהתאם לסוג הרצונות, לכוח שלהם, הם משתנים לאט או מהר יותר. אבל כל הרצונות תלויים בדרגה גבוהה יותר של רצונות – דרגת מדבר, הנקראת "נשמה". והרצונות של "חי", שנמצאים בדרגה פחותה מדרגת המדבר, נקראים "רוחות", "מלאכים". "שדים" אלה מרחבים מסוג אחר, חללים, כלומר רצונות בדרגת דומם, עם תכונות מאופיינות משלהן.

בתוך אותם השדים, אותם הרצונות, פועלים רצונות יותר פעילים ואקטיביים, הנקראים "רוחות" – דרגת צומח. בתוך הרוחות פועלים רצונות עוד יותר פעילים – "מלאכים", דרגת חי, ובדרגה עוד יותר פנימית – נשמות, העוזרות זו לזו.

כך הזוהר פותח לפנינו עולם שלם. אבל כל העולם הזה בתוכי – אני עם הרצונות שלי. אני כאילו מטייל ביניהם, כמו בסרטי מדע פופולארי, כשאדם קטנטן משוטט בתוך הגוף שלו, חודר לאיברים שונים ולמרחבים ביניהם ורואה כיצד פועל כל האורגניזם שלו.

את אותו הדבר מתאר ספר הזוהר, כלומר איך אנחנו נמצאים בעולם הרוחני, את כל העולם הרוחני הזה – הרצון שלנו, שנדמה לנו יותר פנימי או יותר חיצוני, שנמצא בכל מיני מצבים שונים.

אלא שכל זה מיועד לעבודת האדם.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 22.12.2009

ראה מאמרים קודמים בנושא:
חכמת הקבלה – מדע על הנשמה
כשאנו קוראים בספר הזוהר…
שיטת הלימוד הטבעית ביותר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest