דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הסולם מהחושך המוחלט אל האור

הסולם מהחושך המוחלט אל האור

כדי שהנברא יוכל להגיע למטרה ולעלות עד דרגת הבורא, האור, ולהפוך להיות דומה לו במהותו ובגובהו, הוא חייב לעבור דרך ארוכה. בהתחלה הרצון מתפתח לפי ד' בחינות דאור ישר כשהוא מגלה את הופכיותו מהבורא, עובר צמצום א' ורוכש מסך כשהוא מתחיל לבנות את מערכת ההסתרה ביחסים בינו לבין האור.

האור והרצון קשורים במידה שבה הרצון לקבל תענוג מסוגל להידמות לאור. ובמידה שהוא אינו מסוגל הוא נמצא בהסתרה. זה נקרא תנאי האיזון, השתוות הצורה בין האור לרצון שעל בסיסו נבנה סולם המדרגות. בראש הסולם, הכלי, הרצון הדומה לאור בצורה מוחלטת בכך מאת האחוזים. ככל שאנחנו יורדים נמוך יותר בסולם הזה מהמצב הגבוה ביותר, כך ההסתרה הולכת וגוברת.

למעלה: 0% הסתרה ו-100% רצון, ולמטה: 0% רצון ו-100% הסתרה. אם ניקח נקודה כלשהי בדרך מלמעלה למטה, אז עבורה חלק יהיה נגלה וחלק יימצא בהסתרה. חלק מסוים מהאור מתגלה והשאר נסתר, כך נוצרות המדרגות והעולמות הרוחניים: א"ק, אצילות, בריאה, יצירה, עשיה.

הכול בנוי על השתוות הצורה בין הרצון לאור. כך הסולם הזה יורד עד העולם שלנו, שבו הרצון נפרד לחלוטין מהאור, כדי שהרצון יהפוך להיות עצמאי.

יוצא שאנחנו חיים את החיים כביכול בצורה עצמאית לחלוטין מהאור, כי איננו יודעים עליו כלום. בדיוק לכן אנחנו יכולים להתחיל לעלות מהנקודה העצמאית הזאת הנפרדת מהאור, ולהביא את עצמנו להיות בהשתוות הצורה עם האור, לשנות את עצמנו ולהפוך להיות דומים לו. זה מה שנקרא לעלות בדרגות הסולם עד להשתוות המוחלטת שלנו, מה שנקרא "גמר התיקון".

הבריאה בנויה באופן כזה שבהתחלה נבנית מערכת ההעלמות מלמעלה למטה, ולאחר מכן, כשאנחנו עולים מלמטה למעלה אנחנו צריכים להשתמש בהסתרה הזאת כדי לגלות בעזרתה את עצמנו הדומים לאור. חוק השתוות הצורה נשמר תמיד, הרי זהו התנאי שבשבילו הבורא ברא את הנברא – כדי ליהנות לו. וליהנות פירושו להביא את הנברא להשתוות המוחלטת לבורא ולדבקות.

בכל מצב, בכל דרגה אנחנו צריכים לממש את חוק השתוות הצורה שלנו עם הבורא. ולשם כך צריך קודם כל להעריך אותו, לרצות להיות דומים לאור, כדי שזה ייראה לנו כחשוב בצורה בלתי רגילה! תכונת האור, תכונת ההשפעה, צריכה להפוך להיות עבורנו למכובדת ולנעלה ביותר כדי שנשאף להיות בהשתוות אליה בכל היכולות והאפשרויות שברשותנו.

"עשה לך רב" נקרא לקבל על עצמנו את התנאי הזה ולהידמות לאור, להשפעה, בצורה המקסימאלית. כלומר, תכונת ההשפעה צריכה להפוך להיות הגדולה והחשובה ביותר מכל התכונות האגואיסטיות שלי.

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 01.12.2011

 ידיעות קודמות בנושא:
תנאֵי העלייה
פסגת ההשגה – באין-סוף
השלבים של סולם האיחוד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest