הסוד של הרצון

בעל הסולם, "שמעתי", מאמר ג', "ענין ההשגה הרוחנית":

"וכדי שנוכל להשיג מה שרצה שנשיג ונבין, בסוד רצונו להיטיב לנבראיו, ברא ונתן לנו את החושים האלה, וחושים אלו משיגים מה שמתפעלים מהאור העליון. ובשיעור זה נעשו לנו הבחנות רבות."

בסופו של דבר, אנחנו משיגים את מה שניתן לנו להשיגו. למה הכול מסודר דווקא בצורה כזאת? זה לא ידוע לנו.

הבורא ברא משהו שנקרא "רצון ליהנות", והוא מקבל איזה מן "מילוי", הוא מתפעל רגשית מזה שהוא, מה שנקרא, "נהנה". ועל התגובה הזאת של התפעלות הרצון שהבורא ברא, אנחנו מדברים. זה כל החיים שלנו. זה אנחנו.

המהות האמיתית של הרצון אינה ידועה לנו. מה בדיוק הבורא ברא כ"יש מאין"? מה זאת המהות שבה בזמן המילוי מתעוררת איזו תגובה, איזו הרגשה, התפעלות? אין לנו תשובות. אנחנו מדברים רק על אבחנות שהן כבר מוגמרות, שהן כבר קיימות בתפיסה שלנו, אבל אנחנו לא מסוגלים להשוות אותן עם "מאין".

בכל מקרה, בינתיים לא מסוגלים. ומה שיהיה לעתיד לבוא, מי יודע. כי שם, בעומק בלתי נגיש, נמצאת מהות הדברים שבאה כ"יש מיש" ו"יש מאין", "יש מיש" זה המילוי, ו"יש מאין" זה החיסרון.

אנחנו מבחינים בכל מיני תופעות בתוך הרצון לקבל שלנו. וכאן מגיעה לעזרתנו חכמת הקבלה, שלומדת וחוקרת את הרצון לקבל, שזה "חומר הבריאה", ואת ההתפעלויות של הרצון לקבל שנקראות "מילוי".

מילוי יכול להיות חיובי או שלילי. ממילוי חיובי הרצון נהנה, ממילוי שלילי, כלומר מחוסר מילוי, הרצון סובל. כך נקבעות התגובות שלו.

הדברים האלה הם אישיים (אינדיבידואליים), הם שייכים לאותו רצון ולאותה התפעלות, בעוד שרצונות אחרים מרגישים וקובעים אותם באופן אחר משלהם. כל המדידות וההגדרות נקבעות אך ורק על ידי אותו רצון קונקרטי שבו מתגלות תופעות מסוימות.

באופן כזה, אנחנו לא יודעים מה מהווה בפני עצמו הרצון לקבל. אנחנו יודעים רק על ההרגשה שאנחנו מרגישים בו. להרגשה הזאת אנחנו קוראים "חיים", "אנרגיית חיות". והרצון בפני עצמו נשאר בגדר סוד. דבר אחד, זה מה שהרצון רוצה, ודבר אחר, זה מה שהוא באמת מהווה…

מתוך שיעור על מאמר ג' מספר "שמעתי", 12.11.2013

ידיעות קודמות בנושא:
ממה מורכבת הפשטות
אין ריבוי של אורות
לפניי שולחן ערוך

2 comments

  1. ממה מושפע הרצון? והאם מושפע..?

  2. (בעקבות הפסוק האחרון)

    אין סודות בעולם.
    יש מוגבלות של אדם…
    לחוות את עצמו מחובר,
    ולהאיר על כל מה שנסתר!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest