דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הסביבה קובעת עבורי הכול

הסביבה קובעת עבורי הכול

מיכאל לייטמן

שאלה: כיצד ניתן לשאוף לרוחניות, למשהו שמעולם לא ניסית ולא חווית?

תשובתי: מתעוררות בנו רשימות רוחניות, זיכרונות. בלעדיהן לא היינו שואפים לשום דבר.

נניח שאני מספר לך, שבמכסיקו התענגתי על מעדן טעים באופן מדהים. איך אגרום לך לרצות זאת? כיצד עלי להצית את הרצון שלך במידה כזו, שתהיה מוכן לשלם אלף דולר עבור כרטיס למכסיקו, ועוד אלף דולר עבור המסעדה, כדי לקבל את אותו המעדן. החופש לא ידאיג אותך, ולא המשפחה, אתה תעשה הכול רק כדי לנסות ולהרגיש את הטעם הזה?

אני יכול לסדר כך, שכולם מסביב, ברדיו ובטלוויזיה, ידברו רק על זה. וישאלו אותך: "עדיין לא טעמת?!", ואז יתעוררו בך כאלה רגשות של קינאה ושאיפה, שיכריחו אותך לנהוג כמו כולם.

זו כל המהות של הקבוצה. אם קיים באדם רצון קטן להתפתחות רוחנית, לגילוי הבורא, אבל הרצון הזה הוא קטן וחלש, במידה שהוא מכניס את עצמו לחברה הנכונה, היא מגדילה את הרצון הזה של הנקודה שבלב עד לגודל הרצוי והנחוץ, כדי להמשיך אור עליון, אור מקיף, שיגלה לו את העולם העליון. כך אנחנו בנויים, שלא מסוגלים להגיד "לא", למה שמחדירה בנו החברה.

כפי שכותב בעל הסולם: "אני יושב, אני מתלבש, אני שח, אני אוכל. כל זאת – לא משום שאני רוצה לשבת כך, ואני רוצה להתלבש כך, ולדבר כך, ולאכול כך. אלא מכיוון שאחרים רוצים שאשב ואתלבש ואדבר ואוכל בצורה זו. כל זה לפי רצונם וטעמם של החברה, – ולא רצוני החפשי" (מאמר "החירות"). לכן את ההצלחה בדרך הרוחנית קובעת הסביבה – הספרים, הקבוצה, הרב.

רשומות קודמות בנושא:
שיחה בנושא "השפעת הסביבה"
הסביבה קובעת הכול
המוח – העבד של הסביבה
ידיעות נוספות במדורים: משבר עולמי, חופש בחירה, התפתחות רוחניתקצרים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest