הסביבה המחנכת

בעל הסולם, עיתון "האומה": "ואל יחשוד אותי הקורא, שיש לי בזה איזה קונצפציה ספיריטואלית, כי גם מרקס עצמו אומר אותם הדברים: הוא מודה, אשר "בסטדיא הראשונה של החברה אין להמלט מחסרונות". אלא שמבטיח "שבסטדיא הגבוהה של החברה השיתופית, אחר שתעלם ההיררכיא הגסה של האנשים בחלוקת העבודה, ואיתה יחד הנגוד שבין עבודה גופנית ועבודה רוחנית, כשהעבודה עצמה תהפך לצורך חיוני ולא לאמצעי פרנסה, בשעה שיחד עם התפתחותה הכל-צדדית של האישיות יצמחו כחות ייצור, וכל מעייני אושר החברה יפכו בשפע רב, אז יעזב לגמרי המבט הבורגני הצר, והחברה תכתוב על דגלה: "מכל אחד לפי כשרונו, לכל אחד לפי צרכיו".

מכאן אנחנו רואים, שקודם כל חייבים להפעיל את החינוך. החינוך צריך לבוא יחד עם ההוראה, עם ההשכלה, עם כל מה שצריך כדי להראות לאדם את העומק שבתהליכים העכשוויים ואת ההכרחיות לבצע את השינויים, מפני שזאת דרישת הטבע מאיתנו. זה הכרחי עבור הסביבה, עבור החברה, ועבור האדם עצמו. הסביבה צריכה לא רק להשפיע על השכל והרגש, אלא גם להביא לאדם את האור המחזיר למוטב.

זה כבר לא חינוך במובן המסורתי, וזה לא רק צפייה משותפת בכל מיני תוכניות טלוויזיה לימודיות. אלא זאת סביבה שמעניקה לכל אחד את כוח ההשפעה, כוח האור, כוח התיקון, עד כדי כך שההשפעה תהפוך לאמצעי הכרחי כדי לפרנס את הנשמה של כל אדם. ללא זה, הוא לא ישיג את הבורא, לא ישיג את הרוחניות, לא ישיג את החיים.

האדם יתחיל להבין שההשפעה עצמה היא הרווח שלו. ואז לא יהיה חשוב לו אם הוא יעבוד פיזית כל היום או ילמד. העיקר זה האפשרות לבצע את פעולת ההשפעה, כדי לגרום בכך נחת רוח לבורא, לגלות אותו ולהידבק בו.

לשם כך, עלינו ליצור מערכת חינוך אינטגרלית ולבנות סביבה מיוחדת. רק במידה שהסביבה הזאת תשפיע על הקהל, הקהל יתחיל להבין מה באמת קורה כאן.

אני עוקב אחרי דבריהם של הכלכלנים המובילים בעולם. חלקם מדברים לעניין, אבל חלקים פולטים שטויות של ממש. אם השטויות שלהם נועדו לקהל הרחב – זאת רק חצי צרה. אבל אם הם באמת חושבים כך, זאת צרה רצינית. מוזר, אבל הם עדיין לא מבינים שאנחנו נמצאים בעולם חדש, שהכלכלה הקודמת אינה פועלת יותר, שהמשבר לא ייגמר אלא רק ילך ויתרחב, שאנחנו צריכים לשנות את הגישה שלנו לטבע ולעצמנו: אנחנו צריכים להיתקן בעצמנו, במקום לתקן אותו. הגיע הזמן להפסיק לנצל את הטבע בצורה כזאת אכזרית. נדרשת מאיתנו מהפכה אמיתית במחשבה, ביחס שלנו לעצמנו ולסביבה. ולא נראה לי שהאנשים החכמים, שמתמצאים במערכות השונות, מבינים את זה או מוכנים להודות בזה בקול רם.

אנחנו צריכים להזדרז, כדי שהסביבה הנכונה תשפיע על האנושות כמה שיותר מהר. אנחנו צריכים לדון בזה כל הזמן, בכובד ראש, ולבצע את הדברים עד כמה שניתן. אחרת לא נוכל לשנות את זווית הראייה ולהבין את הפרדיגמה החדשה. ללא זה הם לא ישתנו, כי למבט שלהם חסרה חדות, שתגדל רק בזכות השפעת הסביבה האינטגרלית.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 27.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
חינוך אינטגרלי = חופש
על מה מרקס לא סיפר
קארל מרקס על השפעת הסביבה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest