דף הבית / כלכלה / כסף / המשבר אינו כלכלי, אלא אידיאולוגי

המשבר אינו כלכלי, אלא אידיאולוגי

laitman_2009-05-28_0041_70.jpg

דעתו של ג'וזף שטיגליץ, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת קולומביה, חתן פרס נובל: "נכון לעכשיו, התרופות המוצעות למשבר ממשיכות להיות ההפרטה ותוכניות הצנע המרופטות, שפשוט יגרמו למדינות שמאמצות אותן להיות עניות יותר וחלשות יותר. התרופות הללו נכשלו באסיה המזרחית, באמריקה הלטינית, והן תיכשלנה גם באירופה. למעשה, הן כבר כשלו באירלנד, בלטבייה וביוון.

קיימת אלטרנטיבה: אסטרטגיית הצמיחה הכלכלית, הנתמכת על ידי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. אך השווקים הפיננסיים והכלכלנים מאמינים שהצנע גורם לביטחון ויביא לידי צמיחה כלכלית.

אך הצנע משפיע באופן שלילי על הצמיחה הכלכלית וגורם למיתון. הכישלון בהחזרתה של הכלכלה העולמית לצמיחתה יהפוך לאסון. למרבה הצער, העולם ממשיך לנוע בכיוון זה".

תגובתי: העולם ממשיך לנוע בכיוון זה, כיוון שהמרצה מלאכותית של הצמיחה היא חסרת טעם, כמו גם הצנע. אי אפשר להמריץ את הצמיחה באופן מלאכותי. היא מכלה את המשאבים ואת האקולוגיה, מגדילה את הקרע בין המדינות ובין העניים והעשירים. לא ניתן להבטיח לכולם שתהיה להם עבודה. יהיו פחות ופחות מקומות עבודה. אין טעם להתנגד למגמה, אלא צריכים להבין אותה. ולכן נולד כיוון שלישי:

הפתרון הוא להביא את החברה למערכת חדשה של קשר פנימי:

  1. צריכה נבונה – חלוקה, אספקת ההכרחיות החומרית של כל אדם.
  2. חינוך בלתי פוסק לראייה גלובלית ואינטגרלית של העולם. כל אחד חייב לקבל את החינוך הזה, כשם שהילדים חייבים ללכת לבית הספר. זה צריך להיות בית ספר בלתי פוסק, שמלמד כל אחד כיצד להתקיים בעולם החדש הקשור בקשר גלובלי ואינטגרלי.
  3. לחנך וללמד כל אחד אודות האפשרות להרגיש רמה חדשה של מודעות ותפיסת העולם.

ידיעות קודמות בנושא:
המשבר הגלובלי ובחינה מחודשת של האידיאולוגיה הליברלית
פיתרון בשינוי טבע האדם
פרוייקט חדש דורש מחשבה חדשה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest