דף הבית / חינוך, ילדים / המקור לכל בעיות היקום

המקור לכל בעיות היקום

שאלה: מה צריכה להיות המוטיבציה של הרופא, כדי שהוא ירצה להשתנות? המוטיבציה של המטופל היא ברורה, הוא רוצה להבריא, ומהי של הרופא? כיצד ניתן לעודד את הרופא והחולה להתקרב זה אל זה?

תשובה: אני נולדתי וגדלתי במשפחה של רופאים. אימא גניקולוגית, אבא היה רופא שיניים, הדוד והדודה גם היו רופאים. אם מישהו פתאום חולה ונופל למשכב, מייד מביאים סטטוסקופ, תרופות, כולם יודעים מה צריך לעשות, מטפלים בך והכול נהדר, אין שום בעיות. במצב כזה, כל משרד הבריאות היה אצלי בבית.

בדיוק אותה הרגשה של משפחה צריכה להיות בין הרופא למטופל, אחרת, אין אמון ברופא. אבל היום, הרופא פשוט אינו יכול להרשות זאת לעצמו. כמה מתנות שלא תביא לו, עדיין זרם המטופלים פשוט שואב אותו.

לכן, זאת צריכה להיות מערכת שונה לחלוטין, עם דגש לא על תרופות, אלא על תשומת לב אל האדם, כמו ברפואה הסינית העתיקה.

כלומר, מערכת הבריאות צריכה לכלול בתוכה את כל חיי האדם. זאת טכנולוגיית החיים: כיצד אתה נולד, עם מה אתה נושם, איזה מזון צורך, השפעת הסביבה עליך, איך הגוף שלך מגיב על כל זה, כמו מערכת ביולוגית על המערכת הסביבתית, ומה אתה עובר בחיים: מתחתן, מוליד, מזדקן, מת.

אבל את כל זה צריך לראות כמערכת המאוזנת עם הטבע. אבל בשביל זה האדם צריך להיות מחובר באופן אורגני, אינטגרלי עם הטבע, לציית לכל החוקים שלו, ולהבין למה הוא מחייב אותו, וכיצד הוא צריך להתאים את עצמו כדי ליצור מערכת יחסים הדדית נכונה ביניהם.

כמו שהרמוניה ואיזון בתוכנו, פירושם בריאות הגוף, כמו שאיזון בטבע, פירושו בריאות הטבע, כך גם בינינו לבין הטבע הסובב צריך להיות איזון. אנחנו מפרים את האיזון בטבע, מפרים את האיזון בתוכנו, אבל החשוב ביותר הוא שעל ידי זה מופר האיזון בינינו לבין הטבע, וכאן אנחנו לא מתואמים לחלוטין.

זה ידוע, שהטבע הסובב פועל על פי חוק ייצוב עצמו, כמה שאתה מקבל, כך אתה נותן – כך שומרים על הוֹמֵיאוֹסטָזיס, והאיזון נשמר. אבל אנחנו נמצאים עם הטבע בחוסר איזון מוחלט, מפני שצורכים ממנו בצורה "ברברית" את כל מה שרק אפשר, ולא מחזירים שום דבר, אלא רק מזהמים.

כל זה תלוי בחינוך האדם, קודם כל, בחינוך הסביבתי שלו. אבל אנחנו קוראים לזה חינוך אינטגרלי, משום שעל מנת לשנות את יחס האדם לטבע ולחברה, צריך לשנות את האדם עצמו.

אם אנחנו נמצאים בחברה שכל הזמן מפעילה עלינו השפעה שלילית, ואנחנו עליה בחזרה משפיעים את אותה ההשפעה, מתוך האגו שלנו: רק לצרוך, לדכא את האחר, להרוויח כמה שיותר, ואפילו עוד יותר – לגנוב בלי לתת שום דבר בחזרה, אז כאן כבר חייבים לתקן את האדם ואת כל החברה.

בסופו של דבר, אנחנו מגיעים למסקנה אחת ויחידה, צריך לשנות את האדם. המקור היחידי לכל בעיות היקום, הוא האדם. למרבה הצער, בעיה זו אינה זוכה לשום התייחסות.

לכן, אנו רואים, כיצד עכשיו, מצד אחד, לוחץ עלינו המשבר, והוא יטהר את הכול, אבל בידו החזקה. הטבע לא מכיר בשום ספקות, הוא לוחץ כך, שעל פני האדמה נעלמים מינים אקולוגיים מסוימים, אבל המין הזה יכול להיות גם המין האנושי, הכול הולך לקראת זה. לפנינו גם "עידן הקרח", ובעיות חברתיות ואקולוגיות אחרות. אנו רואים שחוסר האיזון שלנו עם הטבע אינו מוביל אותנו לשום דבר טוב.

ומצד שני, יש בידינו שיטה כיצד לשנות את האדם ולהפוך אותו לחלק אינטגרלי של הטבע. אז נוכל לראות את כל הטבע: הדומם, הצומח, החי והאדם, כמו גוף אחד. דרך אגב, זאת גם ההסתכלות של הרפואה הסינית, שרואה את האדם לא כחלק נפרד, אלא כחלק המשתלב במערכת הכללית של הטבע.

מתוך שיחה על "רפואת העתיד", 07.04.2013

ידיעות קודמות בנושא:
לרפא על ידי חינוך
אדם מסוכן יותר מחיה
למה אני צריך רופא?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest