דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / המצוות והמשפטים

המצוות והמשפטים

שאלה: בתורה מתוארים המשפטים והמצוות. מה ההבדל ביניהם?

תשובתי: המשפטים נובעים מצד ההגבלה, והמצוות נובעות מצד הרצון והנכונות לקיימם. אבל בעיקרון, גם אלה וגם אלה מדברים על דבר אחד: באיזה אופן האדם צריך להידמות לבורא.

לא מדובר על דרגת העולם הזה. בתורה כל המשפטים והמצוות נבחנות ביחס לאגו שלו ואיך לשנותו למשהו שהפוך לו, הדומה לבורא, לתכונת ההשפעה והאהבה השלמה, לקשר עם כולם, כאשר בתוך הקשר הזה תתגלה תכונת ההשפעה עצמה, כוח הבריאה שנקרא "בורא".

בגילוי של הכוח הזה ישנן תרי"ג (613) תכונות אגואיסטיות, רצונות. כך הם גם נקראים, "תרי"ג רצונות לא מתוקנים". אנחנו צריכים לתקן אותם מהכוונה האגואיסטית של לקבל למען עצמי, לתועלת עצמי, אפילו שגורם נזק לאחרים (כך אנחנו מרגישים את התועלת העצמית), לשימוש בעל מנת להשפיע, כלומר לתועלת האחרים, ודרך זה להתחבר, להידבק, להידמות לבורא.

בפעולות האלה יש לנו הגבלה, כאשר אני עולה מעל לאגו (מעל לרצון לקבל) שלי ומפסיק לעבוד איתו. אחר כך אני משנה אותו בכזאת צורה, שאני יכול לבצע מעליו פעולות בעל מנת להשפיע. ואחר כך אני בעצמי מצרף את האגו הזה לכוונה על מנת להשפיע שלי ופועל יחד איתו לטובת הזולת, להשפעה.

למשל, הגנב מפסיק לגנוב. זו המצווה הראשונה. המצווה השנייה, שאת כל אומנות הגניבה הוא מוסר לטובת בני האדם. לדוגמה, כמו בסיפור של א. הנרי, שבו הגנב פורץ לתוך כספת שבה ננעל ילד.

באופן כזה, יש כאן את כל השלבים: הגבלה, עלייה מעל לאגו, והפיכתו לפעולת השפעה. הדבר הראשון, זו ההגבלה – אני לא גונב. הדבר השני, עלייה מעל לאגו – מה שלא נעשה, איזה שכר אגואיסטי שלא יציעו לנו, אנחנו בכל מקרה לא משתמשים בזה ולא מחדשים פעולות שגורמות נזק לאחרים. הדבר השלישי, אני משתמש במהירות התגובה, ביכולת ובאפשרות כדי להשפיע ולתת, בכך שמכוון רק לאהבה.

כך מתחלקים המצוות והמשפטים. אבל בביטוי שלהם ישנן הגבלות של "קו ימין", "קו שמאל" ו"קו אמצע" יחסית אליך, החברה, הבורא, סוגים רבים של דקויות.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 11.03.2013

ידיעות קודמות בנושא:
שפוט את עצמך!
לעשות או לא לעשות?
מערכת מדעית של חוקי הטבע הכלליים

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/42hXa

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest