דף הבית / חינוך, ילדים / המודרניזציה של המוסר

המודרניזציה של המוסר

Laitman_2011-07-05_1528_w.jpg

דעתו של ולדימיר לפבר, פרופסור לפסיכולוגיה מתמטית באוניברסיטת קליפורניה: "כאשר אין לחברה כללי התנהגות, הבחירה המוסרית הופכת אותנו לבני אדם. בכל תרבות פעולות רבות קשורות להערכות של "טוב ורע". אבל, כאשר אנחנו מבצעים פעולות שמתויגות כ"רעות", האדם צריך לחוש "נקיפת מצפון". אחרת, אפילו אם האדם יידע שהפעולה היא רעה, הוא יבצע אותה באותה הקלות שבה הוא מבצע את הפעולה הטובה.

לאחר שהאדם בחר ב"רע", הוא חוזר על הבחירה שלו באופן מחשבתי, ורק לאחר מכן הוא מקבל את ההחלטה הסופית. וכשהוא בוחר ב"טוב", הוא לא חוזר שוב על הבחירה. באופן כזה, "הטוב" קל יותר לאדם מבחינה פסיכולוגית, מאשר "הרע", בתנאי שבחירת "הרע" מזמינה את "נקיפת המצפון".

אנשים מסוגלים לחוש את "נקיפת המצפון", אם זאת הצורה שבה מתייחסת לפעולה הזאת הסמכות העליונה שלהם: הא-ל, המנהיג או החברה. ואז הערכת הפעולה הופכת לנורמה.

כתוצאה מזעזועים חברתיים, מערכת הערכים עלולה להיהרס, והערכות רבות עלולות להפוך מנורמות חברתיות למילים ריקות.

האם החברה מסוגלת ליצור לעצמה מערכת ערכים מפותחת ומערכת של כללים מוסריים? – כן, היא מסוגלת לכך!".

התייחסותי: זאת כל מהותו של החינוך האינטגרלי: במעגלים קטנים של אנשים צריכים להופיע ערכים אחרים, שנובעים מתוך הערכתם של ערכים חדשים, ערכים של השפעה ואהבה בקבוצה. ולאחר מכן הערכים הללו מתחזקים כתוצאה מהמעשים ומהפצתם הלאה, וכך עד שמגיעים לתמיכה חברתית רחבה.

ידיעות קודמות בנושא:
השפעה – לחיות באחר
מילים… – ואיפה המעשים?
המתאגרף, המשקפופר, והצדק החברתי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest