מדרגות אל הזוהר

בעל הסולם, מאמר "מאמר לסיום הזוהר":

"כי עינינו הרואות, שכל הביאורים על ספר הזהר, שקדמו לנו, לא ביארו אפילו עשרה אחוזים, מהמקומות הקשים בזהר. וגם באותו המקצת, שכן ביארו, סתומים דבריהם, כמעט כדברי הזהר עצמו."

כמו שכותב בעל הסולם ב"הקדמה לתלמוד עשר הספירות" באות קנ"ה, שספרי הקבלה נכתבו או לבעלי השגה או למישהו שרוצה להיות בעל השגה. עבור אנשים כאלה הספרים הללו הם כסגולה, כאמצעי להתקדמות, שמהם אפשר למשוך את המאור המחזיר למוטב.

אז מה אכפת לנו מהפירושים והביאורים? בשביל מה בעל הסולם כתב את פירוש "הסולם" לספר הזוהר?

פירוש "הסולם" עוזר לנו לעלות לטקסט של ספר הזוהר כדי להשתמש בו, ולקבל משם את המאור המחזיר למוטב. תחילה צריך לגשת, להתקרב, לעלות לספר הזה, ואז אתה מפיק ממנו תועלת ונהנה ממנו ומקבל ממנו את המאור המחזיר למוטב המתקן. אחר כך אני שוב עולה, מתקרב אליו ושוב מקבל ממנו את המאור המחזיר למוטב. וכך לאורך 125 מדרגות.

זאת אומרת, בספר הזוהר יש 125 מדרגות, וגם בפירוש "הסולם" יש 125 מדרגות שמאפשרות לי לעלות לדרגה של ספר הזוהר ולהשתמש בו לפי ייעודו, למשוך את המאור המחזיר למוטב ולתקן את עצמי. אני כביכול עולה בסולם בספרייה כדי להוציא איזה ספר שנמצא במדף גבוה, וכך כל פעם מוציא מהדורות חדשות של אותו הספר.

לכן, פירוש "הסולם" זה לא ביאורים רגילים לספר. לכן הוא קרא לו "הסולם". לכן, על ידי התעסקות בספר הזוהר ובפירוש הזה יחד, אני יכול להשתמש בשפת הקבלה ובשפת המדרש, "שפת הענפים", שמאפשרים לי להתקרב לטקסט ולהשתוקק להיות בפעולות שאותן הוא מתאר ולהיות בהשגה הטמונה שם.

אני לא מדמיין לעצמי גן עדן עם הנשמות שפורחות שם, אלא אני יודע שמדובר על העולם הפנימי שלי, על איך שאני מתקשר לקבוצה, איך שאני מתאר לעצמי את התמונה של המצב הרוחני שמתהווה בתוך הרצון לקבל שלי על ידי הדחייה, "צמצום" ו"אור חוזר".

לכן, הספר חייב להכין אותנו לתפיסה נכונה של מה שהם כתבו. ולכן, מלכתחילה היה ברור שספר הזוהר לא רק שחייב היה להיגנז עד לימינו, אלא גם חייב לקבל תוספת שתאפשר לדוֹר שלנו להשתמש בו כדי להוציא ממנו את המאור המחזיר למוטב.

בלי פירוש "הסולם" לא הייתה לנו אפשרות להוציא את המאור המחזיר למוטב מהספר הזה. ועובדה, כבר אלף שנה לאחר גילוי ספר הזוהר אנחנו לא יכולנו באמת להשתמש בו עד שהגיע הזמן להגיש אותו לעָם. ואז בא בעל הסולם ונתן לזה את הפירוש שלו שמשמש כ"סולם" שעל ידו יש לנו אפשרות לעלות לכל מדרגה מ – 125 המדרגות של ההשגה הרוחנית.

מתוך שיעור על המאמר "מאמר לסיום הזוהר" של בעל הסולם, 23.12.2013

ידיעות קודמות בנושא:
עולם שבור
גשר נפלא אל הזוהר
השיטה האמיתית של הקו האמצעי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest