דף הבית / כלכלה / כסף / המבנה החברתי של האיחוד האירופי סותר את האינטגרציה

המבנה החברתי של האיחוד האירופי סותר את האינטגרציה

דעתו של ד. גרוס, מנהל המרכז לחקר הפוליטיקה האירופאית: בפגישות של האליטה של האיחוד האירופי ניתן לשמוע טיעונים כגון: "אירופה צריכה לגרום לאינטגרציה ולריכוז של ניהול הכלכלה, על מנת להגן על המבנה החברתי שלה בעידן הגלובליזציה".

לא ניתן כלל לטעון, שרק אינטגרציה עמוקה של האיחוד האירופי יכולה להציל את המבנה החברתי מהלחץ של השווקים המתפתחים. נכון, הגלובליזציה מהווה בעיה עבור המדינות החברות באיחוד האירופי, אך לא ברור כיצד האינטגרציה תסייע להתמודד עימה. ניהול חזק יותר של הכלכלה הוא לא תרופה לכל דבר.

לא ברור איזה דגם חברתי אירופאי צריך להציל. ישנם הבדלים עצומים בין המדינות החברות באיחוד האירופי מנקודת המבט של גודל הסקטור המדיני, גמישות שווקי העבודה וכמעט כל מדד חברתי- כלכלי. הפרטים המשותפים הם מאבק על שוויון זכויות ומדינת רווחה חזקה. אף אחת מהבעיות העיקריות של האיחוד האירופי – הצמיחה הכלכלית האיטית והזדקנות האוכלוסייה, אינה יכולה להיפתר ברמה האירופאית.

את תפקיד המפתח משחקת הצמיחה הכלכלית המהירה. אך קשה לדעת כיצד האיחוד האירופי ישפר את המצב. אם הייתה קיימת שיטה פוליטית קלה לזרז את הצמיחה, כבר היו משתמשים בה. על העמקת האינטגרציה מדברים ברמה האירופאית, אך בקווים כלליים היא מתוארת כמכשול לצמיחה בארצות בודדות. הטענה שאירופה זקוקה לאינטגרציה עמוקה יותר על מנת לשמור על המבנה החברתי שלה, מזמן איבדה את יכולת השכנוע שלה. נראה שזה הדבר האחרון שהמנהיגים הלאומיים רוצים בו.

התייחסותי: חייבים להסתכל על הלחץ המופעל עלינו מצד כוחות הטבע האובייקטיביים של ההתפתחות שלנו. אף בעיה אינה יכולה להיפתר בתוך המדינות, אלא רק בתנאי שקיימת אינטגרציה שלמה שלהם. אך זה דורש שינוי קודם של החשיבה הכללית, מחשיבה אגואיסטית לחשיבה אינטגרלית. ניתן להשיג זאת במהלך מספר חודשים של לימוד שיטת החינוך האינטגרלי. מה שלא נעשה בעת בניית האיחוד האירופי. אך ללא ספק, הטיעונים שהאינטגרציה לא תציל את האיחוד האירופי מהווים טעות ובלבול עמוק.

ידיעות קודמות בנושא:
דויד קמֵרוֹן: לא כדאי להעמיק את השילוב האירופאי
היכן את, אירופה המשותפת?
העתיד של אירופה הוא באינטגרציה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest