דף הבית / המשבר ופתרונו / המאה העשרים הרומנטית

המאה העשרים הרומנטית

דעה: למרות היחס השלילי לרעיון של הסוציאליזם, כמו גם לרעיון של הליברליזם, אני לא יכול שלא להודות בכך שהשרידים האחרונים של הרומנטיקה קשורים דווקא לסוציאליזם. העולם שלנו אכן משתנה תחת השפעתה של הקִדמה המדעית והטכנולוגית. חל שינוי בחברה, באנשים, במערכת היחסים ביניהם. החברה האנושית עוברת דיגיטציה, החיים שלנו מתחוללים ברשתות חברתיות, בנגיעה להחדרת הצ'יפים – וערכה מלאה.

המאה ה- 20 היא המאה האחרונה של הרומנטיקה והאידיאליזם. כבר לא יהיו עוד מעשי גבורה והקרבה, מאבקים טרגיים על האידיאלים והתלהבות לוהטת של ההמונים. אותה תמונה נשקפת גם במרחב הפרטי: פחות ופחות מקום נשאר לחָברות אמיתית, אהבה טהורה, יחסי אנוש פשוטים. במקומם מגיע חשבון יבש ופרגמטיות קרה של עידן המכונות ופולחן הצריכה.

היכולת לחיות למען האידיאה מהווה את המרכיב הבסיסי של אישיות האדם שמבדיל אותנו מבעלי החיים. דווקא היכולת הזאת מעוררת את היצירתיות הגלובלית של ההמונים והגאונים. אלה שלכודים בוואי פאי אינם מסוגלים לקום ולשרת את האידיאה. גבולות התגובה שלהם זה לקרוא באינטרנט. כך גוססת הרוח של התרבות האירופאית, וממעמקי הכאוס נולד טוטליטריזם ומגיע לאבדון.

התייחסותי: ההתפתחות שלנו מתרחשת על פי תוכנית ברורה של האגו האישי והחברתי שהולך וגדל בהתמדה. אנו מחויבים ללכת בעקבות האגו הגדל בעיניים עצומות ולפרוץ קדימה, להתפתח מבחינה טכנולוגית, לספק את הצרכים ההולכים וגדלים – וזאת כדי למלא את האגו. בתחילת ההתפתחות של הציביליזציה האגו התפתח בצורה ליניארית, ובתקופה מאוחרת – בצורה אקספוננציאלית. מסוף המאה העשרים האגו באופן כללי חדל להתפתח, וכתוצאה מכך אנו מגלים אדישות כלפי החיים בכללות – חוסר רצון להקים משפחה, ללדת ילדים, לעבוד ולשגשג.

אבל זוהי התקופה של הכרת הטבע שלנו, הכרת האגו כרע שהוביל אותנו לחורבן, למשבר כללי של האדם והתרבות. ואז אנחנו מבינים, דרך סבל פחות או יותר גדול, שהתייחסותו של האדם לעולם חייבת להתבטא לא בזה שהוא מפתח את העולם (כל מה שנמצא סביבו), אלא בהתפתחותו של האדם עצמו. מתוך ההתפתחות האישית והחברתית אנחנו נגלה את קיומו של המימד העליון בתכונה המנוגדת לאגו – בתכונת ההשפעה, ולא תכונת הקבלה. שיטת החינוך האינטגרלית תעזור לנו להגיע לזה במהירות ובקלות.

ידיעות קודמות בנושא:
אין אושר בחיי הפייסבוק
המרחב הווירטואלי עבור הקשר הפנימי
שקר חיצוני או אמת פנימית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest