הלב מבין

שאלה: כאשר אנחנו קוראים בספר הזוהר, יש קטעים שאני מבין בשכל ויש קטעים שבהם המשפטים בכלל לא מתחברים ביניהם. איך צריך לעבוד עם זה? האם להשתדל להבין או לבטל לגמרי את הדעת?

תשובתי: זה נכון, שבספר הזוהר יש קטעים מובנים ויש קטעים שאינם מובנים. צריך לחפש הרגשה, זהו כלי התפיסה. אם השׂכל יכול להביא אותך להתפעלות, להתרשמות רגשית, אז הוא עובד בצורה נכונה. אבל אם הוא עובד רק כשׂכל קר, אז זהו כיוון לא נכון. וזה לא מפני שאנחנו לא מכבדים את המדע או את הגישה הרציונאלית השׂכלתנית, אלא מפני שהשׂכל מתגלה בכלֵי הרגשה. כי הכלים הם הראשונים, הם מהווים את היסוד. והשׂכל יכול רק לבקר את מה שנמצא בהם.

לכן, קודם כל אני צריך לדאוג לכך, שארגיש, ואז מתוך ההרגשה להבין את מה שאני מרגיש. זה נקרא "הלב מבין". קודם הלב, הכלי. בתוך הכלי אנחנו מרגישים, ולא מבינים. לאחר שישנו רצון, הוא מגלה את האור. אבל מה הוא מגלה, על מה הרצון עושה חשבון? הוא עושה חשבון איזה תיקונים הוא עשה כדי לגלות את ההרגשה הנוכחית.

התיקונים שעשיתי, הפעולות שביצעתי, כדי לגלות את ההרגשה הנוכחית, זה נקרא השׂכל שלי. ומה שהשגתי זו ההרגשה שלי. יוצא, שהלב מבין. אותה מידת התיקונים שעשיתי בלב, זה המוח, מפני שאני עברתי דרכם, ביצעתי אותם, בהם אני עושה כל מיני פעולות השוואה, קומפילציה, חיבור, חיסור, כמו במתמטיקה. ואת כל זה עשיתי בלב, בכלֵי ההרגשה שלי.

אבל עכשיו אני לוקח את התיקונים האלה ומתעמק בתוכם עם השׂכל, כדי לגלות עמקות גדולה יותר של ההרגשה. בזה אני מכפיל את כלֵי ההרגשה שלי פי תר"ך (620) פעמים על ידי השׂכל, בכך שעכשיו מבין איזה תיקונים עברתי כדי לגלות את המצב הנוכחי.

זה אומר, שרגש ללא שׂכל נשאר בדרגת הדומם. ועל ידי זה שאני משתף את השׂכל בתוך הרגש, אני מעלה את הרגש במדרגות: מ"נפש" ל"רוח", ל"נשמה", ל"חיה" ול"יחידה".

באור עצמו אין שינויים. רק על ידי זה שאני מתעמק לתוכו עם כלי הקליטה החדשים שלי, אני מגלה בו נרנח"י. והאור עצמו, הוא "נפש".

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 26.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
בשיעור הזוהר: שאלות ותשובות, חלק א'
ברוחניות אין ספרים קלים
כיצד להבין את הזוהר?

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/XNd4O

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest