הכול בא מהעפר

אנחנו מתפתחים ממצבים שמאוד רחוקים מהמצבים המתוקנים, כמו שנאמר, הכול בא מהעפר, כלומר ממדרגה שכלל אינה מבינה ואינה מרגישה את הרוחניות. כך הרצון לקבל מתחיל להתקדם תחת השפעת כוח ההשפעה, כוח האור.

התהליך הזה הוא מאוד ארוך והדרגתי, מפני שבכל שלב ושלב הרצון צריך לחוות מצבים שונים ומנוגדים, כדי לרכוש מהם הבחנות. אפילו בדרגת הדומם, שבה הרצונות כביכול אינם מרגישים דבר, החומר הוא למעשה אינסופי. יקום שלם. קיימים המון סוגים שונים של חומרים, כפי שמראה למשל טבלת מנדלייב.

בשביל מה צריך את כל זה? – רק כדי לצבור את כל ההבחנות של דרגת הדומם וליצור את דרגת הצומח.

ובדרגת הצומח שוב מתחילים להיווצר אינסוף מינים שונים. חלקם נעלמים עם האבולוציה ובמקומם מופיעים מינים חדשים. זאת ההתפתחות של הרצון לקבל בדרגת הצומח. לאחר מכן מופיעה מעליה דרגת החי, ושוב מופיעים המון מינים. אנחנו אפילו לא יודעים עדיין על כולם.

ובסופו של דבר, ההתפתחות הזאת מגיעה לדרגת ה"אדם". בהתחלה הוא לא יותר מסוג משוכלל של בהמה. הוא מתפתח עוד זמן רב לאחר מכן, עד שהוא מתחיל לקלוט משהו מעל לחיים הבהמיים שלו. אותו האור שכל הזמן פעל על כל הבחינות הקודמות, פועל עכשיו על הבחינה הרביעית והאחרונה, על האדם.

בהתחלה האור משחק עם האדם, כמו עם ילד שמאמין באגדות. הוא מחייב אותו לבנות לעצמו כל מיני פסלים מעץ ומאבן, להאמין ברוחות שמתחבאות באיזושהי פינה בבית, וכן הלאה. הרי ללא זה הוא לא יוכל להתפתח. ואנחנו צריכים להבין שלא ניתן לעקוף את כל השלבים האלה או לדלג מעליהם.

ואפילו התורה כתובה בכזאת צורה, שכל אחד מבין אותה בהתאם למדרגתו. אם מסתכלים עליה לפי ה"פשט", היא נראית כמו סיפור היסטורי פשוט, ולעיתים לגמרי לא מציאותי. אבל ניתן להבין אותה בדרגות עמוקות יותר: רמז, דרוש, סוד…

ואם אנחנו רוצים להגיע ליסוד האמיתי, אנחנו צריכים להתייחס אליה כאל סיפור על הרצון לקבל ועל התיקון שלו. זה מה שהמקובלים מנסים להסביר לנו. הם כותבים ספרים כאלה, שבהם הם לוקחים קטע מהתורה ומסבירים את המשמעות הפנימית שלו, ביחס לתכונות הפנימיות של האדם, כלומר ביחס לרצון לקבל והתיקון שלו, שזה בסך הכול כל היסוד של החומר. הרי הטבע הדומם, הצומח, החי והמדבר – זוהי הצורה שבה אנחנו מרגישים בחושים שלנו את העביות של חומר הרצון לקבל שמחוץ לנו.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 27.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כל האמת – שחור על גבי לבן
הכול בא מהעפר, אבל תלוי באדם
הסרט המרתק ביותר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest