דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הכוונה היא האמצעי לשנות את עצמינו ואת העולם

הכוונה היא האמצעי לשנות את עצמינו ואת העולם

מתוך הכנס הווירטואלי במוסקבה, שיעור מס' 1

כל הבעיה שלנו היא בכוונה של הפעולות שלנו. הפעולות של האדם מתחלקות לפעולות פיזיות ושאיפות נפשיות, רצונות פנימיים שיכולים לבוא לידי ביטוי בצורה מסוימת בפעולות שלו. אנחנו חיים בעולם שמורכב משני מרכיבים: השאיפות הפנימיות שלנו והפעולות החיצוניות. הדבר החשוב ביותר זה השאיפות הפנימיות, שלהן אנחנו בדרך כלל לא מייחסים חשיבות רבה.

די ברור שהעולם הסובב אותנו מכוון ישירות למטרה מסוימת, וצורת ההתקדמות שלנו כלל אינה תלויה בנו. אנחנו רואים שכל התוכניות והפרויקטים שלנו הם חסרי ערך, ואנחנו לא יכולים לממש אותם. הם נעלמים אי שם ובמקומם מגיעים אירועים שונים אחרים, הרי אנחנו לא שולטים בשום דבר. אנחנו עושים כל מיני מהפכות, בונים משהו, שואפים לכיוון כלשהו, אבל בסופו של דבר הכול משתבש, ואנחנו לא יכולים להבין מה קורה לנו.

חוכמת הקבלה מדברת על כך שהעולם נמצא תחת השפעתם של חוקים מוחלטים שאנחנו צריכים לדעת ולא רק לממש, אלא גם להשתמש בהם בצורה נכונה כדי להגיע למצב הטוב ביותר האפשרי עבורנו בתחום היישום של חוקים אלה.

העולם בכל מקרה יגיע למטרה. האדם, בין אם הוא רוצה בכך או לא, יגיע למצב המתוכנן מראש על ידי הטבע שאליו הוא מוביל אותנו במשך מיליארדי שנים.

לפי חכמת הקבלה ניתן להגיע למצב הסופי הטוב הזה בשתי דרכים.

אחת מהן, זאת דרך השפעת הכוחות של הטבע. הדרך הזאת היא לא נעימה, רעה, דוחפת אותנו קדימה על ידי סבל ומשפיעה על האגו שלנו, על הרצון הטבעי האינסטינקטיבי שלנו, שפועל באופן אוטומטי להיות במצב הנוח ביותר שאנחנו בכל רגע ורגע בוחרים לעצמינו במודע או שלא במודע.

כאשר הטבע מפתח אותנו על ידי הסבל, הוא מראה לנו את הנחיתות, הפגיעות שלו, ואז מתוך המצב הזה אנחנו נאלצים לחפש משהו אחר. אבל העניין הוא, שהטבע מוביל אותנו כל הזמן בצורה כזאת שאנחנו בוחרים את המצב הבא בהתאם למטרתו, ובסופו של דבר אנחנו מתקדמים.

לכן, אנחנו בכל זאת מתקדמים בדרך של ניסוי וטעייה, משום שאנחנו לא יודעים את המצב הבא שלנו ולא מבינים מה הוא צריך להיות בהשוואה למצב הקודם. אנחנו בורחים מהמצב הקודם בלי להתכוון למצב הבא, אנחנו מתקדמים בצורה לא מודעת: העיקר הוא להסתתר, לברוח מהסבל בדיוק באותה הצורה כמו כל בעל חיים שבאופן אינסטינקטיבי בורח מהסכנה.

ההתקדמות הזאת בכל מקרה תביא אותנו למטרה, אבל בדרך מאוד ארוכה וקשה.

כתוצאה מכך, אנחנו מתבקשים להכיר מה היא שרשרת המצבים שאנחנו עוברים במשך אלפי השנים של ההתפתחות שלנו.

ובכך מתגלה לנו אמת מאוד מעניינת: הנחיצות לשנות את הכוונה בכל הפעולות שלנו. במילים אחרות, הפעולות שלנו יכולות להישאר כפי שהן, העיקר הוא, לעבוד על שינוי הכוונות שלנו, וזה אומר למעשה שינוי עצמי.

הדבר הקשה ביותר לגבי האדם זה לשנות את עצמו: מה אני רוצה מהמעשים שלי, מהחיים שלי, מכל מצב שאני עובר.

הרי, הכוונה שבה אני קיים עכשיו במודע או לא במודע היא רק לטובת עצמי או לטובת האחרים. במקרה זה אני חייב להשתנות בדרך כלשהי! איך אני יכול לעלות מעל הטבע שלי, לשנות את עצמי, את הכוונה שלי?

המקובלים אומרים שזה העיקר, הדבר החשוב ביותר בשביל האדם. אין צורך לעשות שום דבר אחר. אנחנו מנסים לשנות את החיים שלנו, את החברה שלנו, וחכמת הקבלה מדברת על כך שהכול משתנה על ידי שינוי הכוונה. אם אנחנו נשנה את הכוונות שלנו, אנחנו נשנה את הכול. אם אנחנו נוכל לשלוט בכוונות שלנו, אנחנו נשלוט בכל היקום, בכל העולמות!

לכן, אם היום כל הכוונות בכל הפעולות שלי הן רק לטובת עצמי, אני חייב להפוך אותן, כדי שבכל פעולה הן תהיינה רק לטובת האחרים.

האם זה אפשרי? – בעיקרון, לא. אם להסתכל על המציאות הסובבת אותנו, אנחנו נראה שהכול פועל רק בצורה אגואיסטית. כלומר, אנחנו והטבע שסובב אותנו, החברה האנושית, כל הדומם, הצומח, החי ובני האדם פועלים רק לטובתם, למענם, ובשום אופן לא יכולים להשתנות.

אבל אם אנחנו נמשיך לפעול כך, אנחנו נגרום לסבל עוד יותר גדול. והדבר מתגלה בעולם שלנו בקצב מתגבר: באות עלינו כל מיני צרות שהופכות למאיימות יותר ויותר.

מצד שני, בכל דור ודור קיימים מספר אנשים (בדור שלנו הם רבים), שמתחילים להבין שחייבים להגיע למשהו אחר: לצאת לרמה אחרת של הקיום, לרמה אחרת של הכוונה, להבין את מה שקורה, ולעלות מרמת הנפעל לרמת המפעיל.

הרצון הזה פועל בתת-מודע של כל אחד מאיתנו. בחלק מאיתנו הוא מתגלה פחות, בחלק יותר, באנשים אחרים הוא מתגלה בצורות מיוחדות כלשהן. אנחנו רואים באילו דרכים אנשים מגיעים אלינו, איך הם מוצאים אותנו, הרי אנחנו קיימים בשדה הכוונה שלנו והם נמשכים אליו ומצטרפים לקבוצות שלנו.

רבים מהם אחר כך נעלמים, חוזרים לעולם שלהם. רבים מהם בטוח לא מבינים למה הם הגיעו, כנראה לא מסבירים להם את זה בצורה טובה בשיעורים ובסדנאות שלנו על חכמת הקבלה. לכן אנחנו נצטרך להתקדם ולתקן את עצמינו גם בזה.

אבל באופן כללי, בזמנינו כבר ישנם אנשים רבים ששואפים לשינוי הכוונה שלהם, כדי על ידי שתי הכוונות: לטובת עצמם ולטובת האחרים, להתחיל לנהל את מצבם ואת מצבו של העולם הסובב אותם.

לכן, אף על פי שהטבע הראשוני שלנו זה אגו מוחלט, כוונה לטובת עצמינו, אנחנו יכולים לתקן אותו. לשם כך ניתנו לאדם שכל ושליטה.

מתוך שיעור מס' 1 בכנס הווירטואלי במוסקבה, 13.12.2013

ידיעות קודמות בנושא:
הכוונה משנה את המציאות
האדם זה כוונה
הכול תלוי ביחס

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest