דף הבית / כלכלה / כסף / הישגיה של תנועת "לכבוש את וול סטריט"

הישגיה של תנועת "לכבוש את וול סטריט"

דעתו של הסוציולוג עמנואל ולרסטיין, מנתח מערכות עולמיות: "בשלב הראשוני, התנועה הייתה מורכבת מקומץ של צעירים אמיצים שניסו לארגן מחאה. התקשורת התעלמה מהם לחלוטין. אך לאחר מכן, מספר שוטרים לא חכמים מדי, החליטו שאלימות מבוקרת יכולה לעצור את המוחים. סצנת אלימות מצידם של השוטרים צולמה והועלתה ל-YouTube. מיליוני אנשים צפו בה.

בעקבות המקרה, החל השלב הבא של התנועה: החשיפה. התקשורת אינה יכולה להתעלם יותר מהמוחים. היא החליטה להתייחס אליהם ביהירות: מה הצעירים התמימים האלה מבינים בכלכלה? האם יש להם איזושהי תוכנית ברורה? האם הם מאורגנים? כולם חרצו את דינן של המחאות לכישלון מהיר.

התקשורת והממסד לא יכלו לתאר לעצמם (ההיסטוריה לא מלמדת אותם כלום) שקריאותיהם של המוחים יתפסו תהודה רחבה ויתפשטו בכל אמריקה. "כיבושים" דומים החלו להתבצע בערים שונים. אליהם הצטרפו מובטלים מבוגרים, ארגוני עובדים ומספר סלבריטיז. המחאות סוקרו על ידי התקשורת הזרה. בתשובה לשאלה: "מה אתם רוצים", ענו המפגינים: "צדק". התשובה הזאת זכתה לתמיכת הולכת וגוברת בקרב יותר ויותר אנשים.

וכאן התחיל השלב השלישי – הלגיטימיות. מדענים מסוימים התחילו להתבטא ולומר שההתקפה על וול סטריט הייתה באמת מצודקת. התנועה זכתה לכבוד, והכבוד הביא לסכנה. וזה כבר השלב הרביעי.

תנועת מחאה המונית ניצבת בדרך כלל מול שתי סכנות עיקריות. הראשונה, היא הופעתה של מחאת-נגד ימנית גדולה. תנועת "לכבוש את וול סטריט" צריכה להיות מוכנה לתסריט שכזה ולחשוב על תגובה אפשרית.

אך הסכנה השנייה (הגדולה יותר) נובעת מעצם הצלחתה של התנועה. מספרם הגדול של התומכים גורם לחילוקי דעות פנימיים. השאלה היא, כיצד למנוע, מצד אחד, את הפיכתה של התנועה לכת סגורה שתפסיד במאבק הפוליטי עקב השקפת עולמה הצרה, ומהצד השני, כיצד למנוע את חוסר האיחוד הפוליטי בתוך התנועה עקב ספקטרום ההשקפות הרחב מדי של משתתפיה. לא קיימים לכך פיתרונות אינסטנט פשוטים.

באשר לעתידה, תנועת "לכבוש את וול סטריט" יכולה להצליח בצורה יוצאת דופן. בטווח הקצר היא יכולה לגרום לשינוי בצעדים שבהם הממשלה נוקטת כדי לפתור בצורה חלקית את הבעיות החריפות ביותר. אך היא יכולה גם לגרום לשינוי בהשקפותיהם של הרוב המכריע של החברה האמריקאית בטווח הארוך, בנוגע לקיומו של המשבר המערכתי של הקפיטליזם, ולשינויים הפוליטיים מרחקי הלכת שיש לבצע כתוצאה מכך שאנחנו חיים כיום בעולם רב-קוטבי".

ידיעות קודמות בנושא:
המיליונרים יתמכו בתנועת "לכבוש את וול סטריט"
מדוע התקשורת מנסה להשתיק את המחאות בארה"ב ובבריטניה?
מי כבש את וול סטריט, מדוע וכיצד

One comment

  1. מחאה
    אין חדש תחת השמש ומה שהיה יהיה
    המחאה תזלוג למחאה אנטישמית וכבר יש קולות שנשמעים מתוך המוחים שיש לגרש את היהודים ששולטים בפוליטקה וכלכלה
    לעם היהודי יש תפקיד בעולם וכשהוא משתמש בכישוריו המושרשים לטובת תאוותיו הוא חוטא לעצמו לעמו ושאר העולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest