דף הבית / אקטואליה / היום הבינלאומי של הקולנוע

היום הבינלאומי של הקולנוע

שאלה: בתאריך 28 לדצמבר 1895 בפריז, בגרנד-קפה בשדרות קפוצינוק התקיימה הקרנת בכורה של סרטם הראשון של האחים לומייר. היום הזה הפך ליום הבינלאומי של הקולנוע. איזו חשיבות יש ללידת הקולנוע? בעבר הסברת שבזמן צפייה בסרט מופיע אצל הצופים רגע של הזדהות.

תשובתי: טבעי הדבר, שכאשר בני אדם יושבים מול מסך אחד ומזדהים עם המתרחש עליו יש לזה ערך רב. היום צופים בסרטים רק חובבי קולנוע או זוגות צעירים. כמו כן, עדיף לא להזדהות עם גיבורי הסרטים של היום.

אם הסרט יכול היה למשוך את האדם פנימה לתוך הצורות הפנימיות שלו, לאפשר לו הזדהות עם הבעיות הפנימיות שלו ולמשוך אותו קדימה לא על ידי הופעת ראווה חיצונית, אלא באמצעות שינויים חיצוניים שמעוררים באדם שינויים פנימיים, ואלה בתורם מעוררים שינויים של החברה כולה, והשינויים בחברה מעוררים את המדרגה הבאה של העולם… אז הייתה בכך תועלת לכולם. הרי סרט מציג חוויות פנימיות בצורה של עלילות חיצוניות. לכן דרך נסיבות חיצוניות צריך להראות שינויים של עולמו הפנימי של האדם עד למצב שבו הוא מוכן "לדרוך" במשהו על עצמו למען השגתה של המדרגה הבאה, למען הבנת הקיום שלו או אפילו למען רעיון נעלה.

בעיקרון, זה מה שלימדה אותנו האומנות הסוציאליסטית, רק שם יצרו סרט, כדי לבלבל לאדם את הראש. ואילו אני מתכוון להיפך, להפוך את הסרט לאומנות שתיתן לאדם השראה, תעלה אותו, תאחד, תיכנס לחייו ותשנה אותם. זה דבר גדול! קולנוע, זה המכשיר היעיל ביותר שיכול לשנות את העולם, אבל למרבה הצער, משתמשים בו לכל מיני מטרות, מפני שבאופן טבעי הוא נכלל בתוך האגו שלנו. לכן האגו מתגלה בסרטים בצורות הנוראיות ביותר.

הרי במהלך שעתיים או אפילו שעה, אפשר להראות לאדם כזה שינוי של עצמו, של החברה, של העולם, שלא ניתן להדגים בשום אמצעים אחרים. האדם צריך להרגיש בצורה חדה מאוד הזדהות, אהדה, שלא מתעוררים על ידי קפיצות, צבע מיוחד ופעלולים. אני מקווה, שכך זה גם יהיה, והמכשיר הזה יהפוך להיות אצילי. אז אנחנו באמת נחגוג את יום הקולנוע.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל ליטמן", 28.12.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest