דף הבית / הטבע יחייב אותנו

הטבע יחייב אותנו

שאלה: כ- 90% מהערים הגדולות בעולם יוצפו במים עד שנת 2050, וייגרם להן נזק מעליית מפלס הים. מיליוני בני אדם יאבדו את בתיהם, והתשתית העירונית תיחרב.

בימים אלה מתכננים עיר שנקראת "Oceanix City". כ- 75 דונמים שממוקמים על פלטפורמות צפות. העיר תספק לעצמה מזון באמצעות חקלאות מחלקות אדמה שיונחו על הפלטפורמות וממה שיימצא באוקיינוס. הפרויקט הזה מיועד לכ- 10,000 בני אדם, ובעיקרון מתוכננים יותר ויותר פרויקטים כאלה. האם אתה סבור שזה מעשי?

תשובתי: אני לא סבור שזה מעשי. אני גם לא סבור שזה הכרחי, מפני שעל פני כדור הארץ ישנם כל כך הרבה מרחבים פנויים שאפשר לאכלס בהם עוד 200 מיליארד בני אדם. העתיד של האנושות מצטייר לי בכל זאת מסודר יותר. בני האדם יבינו שהאיזון שלהם עם הטבע נמצא במוחות, במחשבות שלהם וביחסם לטבע, בראש ובראשונה. האיזון עם הטבע צריך להיות נכון, תואם לחוקי הטבע, ולא לחוקים של האגו האנושי שמנוגד לכל זה.

שאלה: לדבריך הים הולך ומציף אותנו, ליתר דיוק מפלס המים עולה רק בגלל מה שאמרת עכשיו, שיש לנו משהו משובש במוח. כלומר, עלינו "לסובב" משהו במוח ואז הים ייסוג?

תשובתי: כן.

הערה: זה דמיוני!

תגובתי: למה דמיוני? לא, אנחנו נתחיל להתייחס אחרת לטבע. המחשבות שלנו, הרצונות שלנו הם הדרגה הגבוהה ביותר שמשפיעה על הטבע.

שאלה: האם אפשר למדוד זאת?

תשובתי: לא, אי אפשר למדוד זאת.

שאלה: כלומר אי אפשר להוכיח את זה?

תשובתי: תהיה הוכחה "על דרך השלילה" מה שנקרא.

שאלה: האם אפשר יהיה להוכיח על דרך השלילה שבשלב מסוים, כאשר הים יעלה על גדותיו ויציף ללא רחם, האדם יהפוך את מחשבותיו והים ייסוג?

תשובתי: כלומר, האם ישנו גבול לטיפשות ולעקשנות האנושית? אני חושב  שיש, מפני שיחד עם זה שהאדם גדול מאוד, טיפש, עקשן, אגואיסט, הוא בכל זאת אלמנט רגשי של הטבע, וכאשר דוקרים אותו הוא צועק "אוי!".

הכול תלוי במידת ה"דקירה". כאשר נלקח מהאדם הכול וחייו הופכים להיות כאלה שהוא מעדיף שהם לא יהיו, אז הוא מתחיל להרהר. אבל אלה ייסורים גדולים מאוד! עצומים! מנקודת מבטה של חכמת הקבלה הם למעשה בלתי נסבלים.

הטבע בדרך נוקשה, דווקא על ידי החוקיות שלו, יתקן את האדם. הוא לא יכול אחרת. אבל ניתנת לנו האפשרות לעשות זאת מבעוד מועד, בדרך טובה. אנחנו לא נפתור את הבעיה בכך שנברח מפינה אחת על פני כדור הארץ לפינה אחרת.

בכל מה שנוגע לאקולוגיה ולשיתוף פעולה הדדי שלנו עם הטבע, צריך פשוט להקשיב למדענים. הם מציגים נתונים עובדתיים שאסור להתכחש להם. זה פשוט מידע ויש לנהוג בהתאם אליו: עלינו לעשות מה שצריך כדי לשנות זאת. אז נגיע להחלטה שהכול תלוי באדם, ביחס שלו לבני אדם אחרים ולטבע עצמו. לשם כך יש לתקן את טבע האדם מטבע אגואיסטי, שבו הוא לא מרגיש דבר פרט לעצמו, לטבע אלטרואיסטי.

מתוך תכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 25.06.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest